Dienstregeling

De dienstregelingen van alle Zwitserse OV-bedrijven worden nauwkeurig op elkaar afgestemd. Dat betekent dat je op de meeste verbindingen goede aansluitingen hebt. Niet alleen tussen de treinen, maar ook van de treinen op bus, tram of boot. Als er eens vertraging is (wat minder voorkomt dan in Nederland), wachten de aansluitende verbindingen zo lang als mogelijk is.

Net als in Nederland rijdt vrijwel het volledige openbare vervoer elk uur volgens ongeveer dezelfde dienstregeling. Tijdens de spits zijn de frequenties soms hoger. In de weekenden en ’s avonds rijdt er wel wat minder openbaar vervoer, maar zeker het spoorwegnet blijft op vrijwel volle kracht rijden. Werkzaamheden aan het spoor worden voornamelijk ’s nachts gedaan en dat betekent dat er in het weekend maar heel beperkt treinen uitvallen “vanwege werkzaamheden”. De klokvaste dienstregeling is tot in detail doorgevoerd. Zelfs de infrastructuur is doelbewust zo gebouwd dat je in iets minder dan een uur tussen de drie grote steden Zürich, Bern en Basel kunt reizen. Dat betekent dat in de stations van die steden vrijwel alle lange-afstands-treinen vlak voor het hele en het halve uur aankomen, aansluiting op elkaar geven en vlak na het hele en halve uur weer vertrekken. En het is ook makkelijk onthouden: als je vanuit één van die drie stations je reis begint, zorg je ervoor dat je op het hele of het halve uur op het station bent – dan heb je vrijwel gegarandeerd bijna meteen een trein. Vooraf de dienstregeling bekijken is daar niet voor nodig.

De Zwitsers staan erom bekend: het zijn mensen van de klok en van de precisie. Dat geldt ook voor het openbaar vervoer, dat het stiptste van Europa is. Zoals gezegd worden aansluitingen op vertraagd OV waar mogelijk afgewacht, en als er eens wat grotere vertraging is of een trein uitvalt, staan er verspreid over het land negen Dispozüge paraat om in te springen voor de vertraagde of uitgevallen trein. Dat is dan niet altijd het nieuwste van het nieuwste materieel – maar het rijdt en het rijdt op tijd.

De zwakste schakel mag wel de treindienst met Italië genoemd worden. Op deze trajecten, door de bergen en de grote Gotthard- en Lötschbergtunnels (17 resp. 32 km – en een nog langere Gotthardbasistunnel van 57 km wordt op dit moment gebouwd), rijden zogenaamde Pendolino- of Cisalpino-treinen, die storingsgevoeliger zijn dan de Zwitsers lief is. Eén van de negen Dispozüge staat dan ook permanent paraat om in te springen voor een kapotte Cisalpino op het traject Zürich-Milaan. En als het maar enigszins mogelijk is, rijdt er op dit traject een extra trein vlak voor of vlak na de internationale trein, zodat in elk geval in het binnenlandse verkeer nog op tijd gereisd kan worden.

2 Reacties op “Dienstregeling

  1. Eric Ferguson

    Hoe presteert Zwitserland het om beter op tijd te rijden dan Nederland? Beide netten worden zeer intensief bereden. In Nederland gaat veel mis door de splitsing Prorail-NS (“Prorail: Wij moeten de sporen goed onderhouden; jammer als dat stoort. NS: wij willen wel, maar de rails zijn in onderhoud”). Maar er zijn ook andere oorzaken: sein- wissel en materieel-storingen; overwegaanrijdingen en zelfmoorden; kettingreactie van andere storingen. Wat doet SBB-CFF beter? Wat zou men in Nederland kunnen verbeteren?

    • Daar zijn heel veel meningen over. Wat betreft onderhoud: Nederland hanteert strengere veiligheidsregels en daardoor moeten voor dezelfde klussen in Nederland soms beide sporen gestremd worden en kan er hier over enkelspoor gereden worden. Daardoor is het Nederlandse spoor vaker buiten dienst, maar het werk van de spoorbouwers wel veiliger.
      Nederland kiest vaker voor één langere buitendienststelling (met busvervoer in weekend of vakantieperiode) dan Zwitserland. Bedenk wel dat de Zwitserse oplossing minder efficient is (meerdere nachtelijke stremmingen: duurder vanwege nachttoeslag op het loon en het meermaals in- en uitrijden van bouwvoertuigen en -materialen).
      Ik heb verder de indruk dat het in Nederland na een verstoring langer duurt om de normale dienstregeling weer te herstellen. Met name de omloop van personeel lijkt vaak erg labiel en kan bij kleine verstoringen al een sterk kaartenhuis- c.q. domino-effect teweegbrengen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s