Zwitsers OV

Het Zwitserse openbaar vervoer is ronduit geniaal. Hieronder volgt een aantal weetjes en feiten over het OV hier.

9 Reacties op “Zwitsers OV

  1. Erwin van den Brinkl

    Dag Twan,

    leuke blog. Ik ben bezig met een verhaal over het spoorwezen in Nederland. Alle bedrijven werken hier langs elkaar heen en ik begrijp van jou dat de Zwitsers dat veel keuriger hebben geregeld. Wil daar graag met je over van gedachten wisselen. Wil jij contact met mij opnemen? Groet, Erwin van den Brink, hoofdredacteur van De Ingenieur

  2. Hoi Twan wij waren lang geleden collega’s bij de TUE herinner je je dat nog? Ik ga de krokusvakantie met mijn vriendin en onze vier kinderen met de trein op vakantie naar Zwitserland. Dan komen ‘s-ochtends aan in Basel met als eindbestemming Bettmeralp waar we pas vanaf 16:00 ons huisje in mogen. En wij vinden het superleuk om dan een mooie alpenrit met de trein te maken. Nou stond ik op het punt om dan een omweg via Göschenen te plannen om zo het mooie stuk trein (denk ik?) over Andermatt te nemen. Maar toen dacht ik aan jou als zijnde expert (dat lijkt mij een understatement 🙂 van treinen en spoorwegen in het algemeen en die van Zwitserland in het bijzonder 🙂 Waar moet ik met boeken op letten? 1e klas of een ‘Panoramawagon’ boeken oid? Of weet jij wellicht een leuke alternatieve route om de dag op een leuke manier te vullen? Het is vakantie, kwaliteit > kosten 🙂 Groetjes en eh… leuk om te zien op deze blog hoe het je is vergaan! Thijs

    • Hoi Thijs, leuk om van je te horen! De reis via Andermatt is zeker schitterend. Ga je naar Basel vliegen? De nachttrein Nederland-Zwitserland rijdt na midden december niet meer, de duitse spoorwegen hebben in hun onwijsheid besloten die op te heffen.
      Vanaf Basel tot Erstfeld is de reis niet heel bijzonder voor Zwitserse begrippen. Daarna wordt het wel leuk, al rijdt er dan negen van de tien keer een simpel stoptreintje (1e klas niet de moeite van het bijboeken waard). Göschenen – Andermatt gaat met tandrad door de Schöllenenkloof. Je zit veel in tunnels en desondanks is het prachtig. Vanaf Andermatt richting Betten rijd je eerst door de Furkatunnel en dan door het Rhonedal. Zeker in de winter prachtig met veeeeeel sneeuw.
      De snelle route via Brig gaat door de Lötschbergbasistunnel. Bern-Spiez is mooi langs de Thunersee maar daarna wordt het donker. Vanaf Brig leuk treintje naar Betten, maar via Göschenen-Andermatt beslist mooier.

    • Als je echt de tijd hebt, reis je helemaal via Chur – Disentis. ZĂĽrich-Chur langs de Walensee, Chur-Oberalppass door het Rijndal (de Rijn is daar een bergbeek), dan de pas op meer dan 2000 meter hoogte, en dan de afdaling met tandrad naar Andermatt. Reken op circa 7 uur reistijd vanaf Basel, dat wel.

  3. Hoi Twan, wat leuk dat je zo snel en uitgebreid reageert, dank je wel! Wat een tegenvaller: je meldt dat de DB stopt met de nachttrein? Die hadden we nou juist willen pakken!!! Tsjonge tsjonge en is er dan geen alternatieve nachttrein meer mogelijk b.v. via Innsbruck ofzo? Wat vreselijk jammer!! Stoppen all nachttreinen door Duitsland? Is dit al helemaal definitief besloten? Weet je waar meer info te krijgen is?

  4. Inmiddels ben ik weer wijzer… Eigenlijk wordt het nu jouw eerdere plan/advies of eigenlijk daar een variant op 🙂 Er reist – in de wintersporttijd – nog wel een nachttrein naar Chur. Een rib uit mijn lijf want wel flink duurder, grrrr. Maar de trip wordt er niet minder mooi op. Aankomst Chur zo 9:45 en dan met zo’n “Swiss Transfer” (kids gratis 🙂 bijna de gehele Glacier Express naar Fiesch/Bettmeralp. Jammer van het stukje Groschenen-Andermatt maar ik las dat we nu zelfs over 2000m hoogte gaan. Dat wordt genieten ik heb er nu al superzin in 🙂

    Wat vind jij het mooiste stukje trein in Zwitserland?

    Groetjes,

    Thijs

  5. -route, Brienzer Rothorn, Walensee, Gotthard-Bergstrecke, …

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s