Ja! Of Nee!

Over een week of drie mogen we weer naar de urn, zoals dat hier zo mooi heet. Nee, we worden niet gecremeerd, een urn is hier ook een stembus.

Deze keer gaat het over iets belangrijks en ingewikkelds: de hervorming van het pensioenstelsel. Er ligt een Zwitsers compromis op tafel en dus hangen de stations en straten weer vol met affiches. Twee keer ja of twee keer nee. Want het voorstel is zo ingewikkeld dat voor een deel ervan een gewone meerderheid nodig is en voor een ander deel daarnaast nog een Ständemehr: dat deel van het voorstel moet ook in een meerderheid van de kantons worden aangenomen.

Ik heb de stembiljetten al in huis maar heb de details van de plannen nog niet gelezen. Wat ik stem, weet ik dus ook nog niet. Maar de SVP is tegen, dus gerede kans dat ik ja ga stemmen. Twee keer. Maar ik zie ol tegen het lezen van alle details. Tientallen pagina’s droge wetsteksten beslaat de bijlage met uitleg bij het stembiljet.

Intussen maakt de internetwinkelvansinkel Galaxus gebruik van de typische referendumrethoriek om haar waren aan de man, vrouw en LGBT’er te brengen. Hierboven staat er eentje die zo uit het SVP-bolwerk had kunnen komen, die hieronder zou van links kunnen komen.

Zo wordt zo’n referendum toch nog iets om om te lachen.

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Ja! Of Nee!

  1. Roland Bol

    Lijkt me typisch een vraagstuk waar de representatieve democratie het wint van het referendum.

Geef een reactie

