Sponsorloop dag 8: Beaurepaire-en-Bresse – Tournus

Het hotel in Beaurepaire ligt aan de Autoroute Vert. Wat dat dan ook wezen mag. Als ik er overheen loop (netjes over de brug hoor) ziet hij er net zo vies uit als elke andere snelweg en de auto’s stinken er ook niet minder om.

Het hotel is uiterst goedkoop en uiterst basic. Een bed, een wastafel, een douche, een wc, een stoel. Maar de ontvangst is allerhartelijkst. Bent u te voet? Maar de restaurants zijn allemaal 4 km verderop. Weet u, u kunt wel een hapje van ons krijgen. Waarvan, tegen 19 uur, akte. Room service. Of ik er een biertje bij wil, of iets fris? Nou, een biertje gaat er wel in. Het is een doodsimpel pastagerecht maar uit een goed hart.

De volgende ochtend blijkt dat allemaal “van het huis” te zijn, want pogingen om ervoor te betalen stranden kansloos. “Ik heb het u aangeboden en zo komt u de volgende keer nog eens.” 

En daarmee was de kous af en loop ik richting westen. Het oorspronkelijke doel voor vandaag was Cuisery. Maar omdat daar en in de directe omgeving geen enkel bed meer beschikbaar is, loop ik tot Tournus, nog zo’n 7 km verderop. Het is vrijwel vlak vandaag, dat zou moeten lukken.

Het stuk tot Louhans loopt weer grotendeels over een oude spoorweg. 

Er wordt zelfs tekst en uitleg bij gegeven.

Louhans is een leuk oud stadje met een binnenstad met arcaden:

Ik haal wat middageten bij de spar om de hoek en loop dan verder langs het riviertje de Seille (niet te verwarren met de Seine, en ook niet met de Saine, waar ik eerder deze week langs liep, en de Saône, waar Tournus aan ligt. Voor verdere verwarring: in Louhans is er ook nog het Canal de la Sale en de rivier de Solnan).

Het is haast een Nederlands landschap.

Helaas is het weer ook Nederlands, want God-in-Frankrijk is voor de derde dag op rij vergeten de loodgieter te vragen om de gaatjes in zijn bodem te repareren. De volgende 21 km leg ik dus nat af.

Ook de boeren hebben er werk mee.

Tegen vieren steek ik dan de Saône over

En bereik even later mijn hotel in de binnenstad. Met bad deze keer. En dat komt goed uit na deze lange, natte etappe. Morgen het laatste stuk: Taizé is nog maar 27 km!

Statistieken: 49.5 km, 72 meter omhoog, 92 omlaag, wandeltijd 8:45 uur.

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Sponsorloop dag 8: Beaurepaire-en-Bresse – Tournus

  1. Aart Hoogcarspel

    Nog maar 27 km…..voor ons nu niet haalbaar in een dag hoor!
    Goede tocht morgen en goede aandacht in Taize.
    We wachten jouw ‘rekening’ af.

  2. Pauline

    Wauwww. Bijna 50 km vandaag. En t is al dag zeven. Iets voor t World Guinness book!! Knapperd!!

  3. Bijna 50 km vandaag! In de regen! Petje af! Morgen gelukkig een wat kortere wandeling. Slaap lekker vannacht. Rust goed uit. Een héél prettige laatste wandeling tot Taisé toegewenst door een trotse moeder!

Geef een reactie

