Sponsorloop dag 7: Doucier – Beaurepaire-en-Bresse

De kamers in hotel Le Comtois zijn eenvoudig doch simpel. Dat kan niet van bar en restaurant gezegd worden. Gisteren wees ik u al op de verfijnde collectie Schotse whisky’s. Later op de avond stel ik vast dat het restaurant minstens zo goed is. En ook hier aandacht voor de eenzame wandelaar: “omdat u alleen bent, dacht ik, dat u maar het beste aan het grote raam gaat zitten, dan heeft u uitzicht op de tuin”. Waarbij gezegd moet worden dat het eten geen enkele aanleiding geeft om naar buiten te kijken. De toeslag voor de formule demi-pension is hier wat hoger dan in Mouthe, maar ik krijg dan ook allerlei spannende lekkere hapjes voor mijn neus.

Ook het ontbijt (op verzoek om half 8, normaal pas vanaf 8 uur – maar als wandelaar heb ik blijkbaar een traitd’union voor) mag er wezen. Ik regel europese contanten bij de geldautomaat tegenover en een lunchpakket bij de bakker daarnaast en dan is het òp naar Beaurepaire-en-Bresse.

De eerste kilometers verlopen völlig ereignislos. Afgezien van wat koeien die buitengewoon veel belangstelling voor mij lijken te hebben.

Maar na een tijdje zie ik een bordje:

Loopt hier een oude spoorlijn?

Er is hier wel iets dat op een oud station lijkt…

En er is een stationsstraat…

En een fietspad over de oude PLM-spoorlijn Lons-le-Saunier – Champagnole. Laat ik nu net naar Lons le S. moeten…

Het is een heel project

En de EU heeft er een bom duiten in gestoken. Zonde om daar geen gebruik van te maken. Ik leg meteen een extra-trein in:

Die SBB begrüsst Sie / les CFF vous souhaitent la bienvenue!

Dat is lekker rustig lopen. En omdat het een spoorlijn geweest is loopt het redelijk vlak zodat ik goed opschiet.

Alle overbodige hoogtemeters zijn anderhalve eeuw geleden netjes verwijderd.

Er zitten zelfs tunnels in.

Met bewegingsmelder. Zodra je binnenkomt, gaat het licht aan. Handig, want een enkele tunnel is meer dan een kilometer lang en vrijwel allemaal hebben ze bochten.

Buiten de tunnels is te zien dat het landschap langzaam toch wat vlakker wordt.

Al is dat nog niet overal zo.

In Lons-le-Saunier begint het te regenen en de regen zal me begeleiden tot Beaurepaire. Van dat stuk, deels ook over oude spoorlijnen, dus geen foto’s.

Gelukkig viel het meeste naast me, zullen we maar zeggen.

Statistieken: 41.1 km, 239 hoogtemeters omhoog en 561 omlaag. Looptijd ca. 7 1/2 uur.

4 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

4 Reacties op “Sponsorloop dag 7: Doucier – Beaurepaire-en-Bresse

  1. Ha Twan, Dat loopt goed tot nu toe! Je lijkt wel een wandelend reisbureau. Leuk die info over Voie PLM. Wij willen juist gaan fietsen in die buurt over een paar weken. Goeie tocht verder! hartelijke groet,
    Elizabeth Binsbergen & Martin de Jonge

  2. Dit was voor jou wel een zéér bijzondere dag! Wandelen over een vroegere spoorlijn!! En zelfs het station was er nog! Geweldig! De Regan daarna nam je op de koop toe! Slaap lekker vannacht en voor morgen: prettige wandeling!

  3. Ellen

    Schotse whisky (of ierse whiskey) 🙂

  4. Aart Hoogcarspel

    Aan het einde van de tunnel is altijd licht, maar gelukkig IN deze tunnels met bochten ook. Jammer voor jou die regen, maar voor de natuur en ons voedsel wel fijn…. Goede tocht verder

Geef een reactie

