Sponsorloop dag 5: L’Auberson – Mouthe

Gisterenavond kwam ik in christelijk vakantiecentrum La Grange aan. Omdat de christelijkheid me even ontging, vroeg ik, waar die “c” voor staat. Het blijkt dat het gebouw als blindeninstituut is gebruikt en daarna in de jaren ’70 leeg kwam te staan. De dorpsgemeenschap wilde het gebouw behouden en vanuit de verenigde protestantse kerken (we bevinden ons in kanton Waadt, dat vrijwel volledig protestants is) is er toen gezorgd dat het een vakantie- en ontmoetingscentrum kon worden. De mate van christelijkheid hangt af van de beheerder. Een tijdlang heeft een dominee het beheer gedaan en ook daklozen en andere behoeftigen opgevangen in het gebouw, nu is een Franse familie de beheerder en die lijken vooral heel pragmatisch christelijk: de zaak runnen tegen zo schappelijk mogelijke prijzen, het huis staat open voor alle mogelijke dorpsactiviteiten, openbaar, maar ook besloten feesten.

In dit grote gebouw is naast mij nog precies één andere gast. Hij is IT’er bij een bedrijf in Sion en zit nu 10 dagen bij een klant in Ste.-X. Omdat dat een kleine wereldreis is, blijft hij door de week hier overnachten. Het is wat ongemakkelijk in zo’n grote eetzaal, maar we doen moeite om met elkaar in gesprek te komen. Mijn Frans is erg roestig.

De volgende dag is er om 7 uur ontbijt en om 10 over 7 is mijn mede-gast al weer weg. Hij eet twee sneetjes stokbrood, wenst me een prettige wandeling en hoeps, weg is hij.

Ik leg een wat stevigere basis in mijn buik en check dan ook uit. Het eerste doel van vandaag: de grens. Die ligt maar een paar kilometer verderop.

Als je niet weet dat hier de grens loopt, merk je er ook niks van. Over de grens is het ook niet ineens heel anders.

Dit hebben we de afgelopen dagen wel meer gezien.

En dit ook.

En deze jongen (tevens meisje) heeft stevig doorgekropen.

Dit is nieuw. Hazen zag ik tot nu toe geen maar in Frankrijk springen ze me bijna om de oren.

Ik kom via Jougne in Metabief. Dat is een wintersportoord dat nu half uitgestorven is. Slechts enkele wandelaren en klanten voor de stoeltjeslift. Het geheel is in een poging tot futuristische stijl gebouwd.

Of dat gelukt is moet u zelf maar beoordelen.

Ik heb maar een korte etappe vandaag, ook vanwege de weersverwachting. 

Maar de aangekondigde regen- en onweersbuien blijven uit, zodat ik al tegen twee uur in Mouthe ben.

Lesje aardrijkskunde: in Mouthe ontspringt de Doubs. En ze hebben een kerk en een kasteelachtig iets.

Dat ziet er erg Frans uit ineens allemaal. Maar als ik mijn kamer (niet in dat kasteel overigens) bekijk, voel ik me weer helemaal terug in heerlijk helder Helvetia.

Statistieken: 32,2 km, 461 meter omhoog, 639 naar beneden, 6:30 uur looptijd.

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Sponsorloop dag 5: L’Auberson – Mouthe

  1. Fijn hoor dat je geen regen had! Wel donkere luchten, zo te zien! En wat een romantisch bed voor vannacht! Daar zouden Sneeuwwitje en al haar zeven dwergen jaloers op kunnen zijn!
    Slaap lekker vannacht en start morgen de dag maar weer met frisse moed (en een regenbroek voor de zekerheid?)
    👋

  2. Eric Ferguson

    Het zou fijn zijn als je een kaart zou kunnen toeveogen aan je berichten. Als het kan liefst een voor de hele loop, en dan nog een voor elke dag. Iedereen kan natuurlijk op Google Maps kijken, maar dat is veel meer gedoe, en dat laat ook niet je wandelroute zien. Het valt op hoe zeer je mooie wandelpaden vindt, en haast geen doorgaande wegen te zien zijn op je foto’s. Misschien kan je tzt ook eens vertellen hoe je de route hebt ontworpen? Ik zal zo’n tocht zelf nooit kunnen lopen, maar anderen hebben er wellicht plezier van.

    Beste wensen voor de voortzetting,

    Eric

    • Hoi Eric, als ik terug ben wil ik dat graag doen. Momenteel is het al druk genoeg met lopen en tweetalig bloggen.
      Natuurlijk loop ik soms ook doorgaande wegen, doe fotografeer ik alleen minder vaak. En natuurlijk heeft Zwitserland een heel dicht en goed bewegwijzerd wandelnetwerk met diverse apps die routes voor je kunnen samenstellen.

      • Eric Ferguson

        Ik had ook niet verwacht dat je dat onderweg zoudt opzetten. Maar heb je thuis misscien een overzichtskaart met jouw route die iemand aan de blog zou kunnen toevoegen?

        Sterkte toegewenst,

        Eric

Geef een reactie

