Sponsorloop dag 4: Noiraigue – L’Auberson

De herberg van Noiraigue (zo noemen ze ‘m zelf) is wat merkwaardig. Zo moet ik van het receptie-restaurant buitenom via twee trappen naar mijn kamer. Die is dan wel weer mooi groot en licht, op een hoek van het gebouw en met aan twee kanten ramen. Men is duidelijk bij de Ikea geweest voor de meubels, maar alles is schoon, heel en functioneel. Een enkel miniem minpuntje: als je bij de handdoeken op het bed een kaartje van de lokale chocoladeproducent doet, is het wat sneu als er dan geen chocolaatje bij zit.

Het vooraf aangekondigde en aangeprezen dagmenu blijkt op te zijn. Dag menu! Maar de kok wil wel iets koken voor me. Heel goed. Koken blijkt hij uitstekend te kunnen, dus toch nog een menuutje voor mij.

Ik slaap heerlijk en meld me spontaan om half 8 voor het “a partir de huit heures” aangekondigde ontbijt. Het ontbijt van 8 uur blijkt ook al om half 8 genuttigd te kunnen worden. Om 8 uur zet ik dan ook koers naar die andere grote natuurattractie van Noiraigue: de Zwitserse “Grand Canyon” oftewel de Creux-du-Van. Daar kom je niet zomaar, daar moet je wel wat voor doen. Krap 700 hoogtemeters scheiden hotel en Creux-du-Van van elkaar. Gelukkig klagen mijn knieën niet meer.

Bijna halverwege begint het “Pad van de 14 haarspeldbochten”.

En ze hebben ze geteld.

Deze mede-wandelaar laat zien hoe het moet: niet te snel. Waarschijnlijk is hij-en-zij eind september wel boven.

Boven wacht dan een spectaculaire rotswand. Op de mooiste plekken ben ik vergeten te fotograferen, dus u moet het met deze plaatjes doen of gewoon even googelen.

Je moet hier niet over het randje kieperen.

Na de Creux-du-Van volgt een grote leegte. Je komt hier geen kip tegen, toeristen naar Creux-du-Van uitgezonderd. In de verte hoor ik raketgeluiden van motoren die bochtjes maken. Is het een idee om die apparaten elektrisch te maken? Wat mij betreft met koptelefoon voor de geluidseffecten, als de bestuurder echt niet zonder herrie kan rijden.

Zoals gezegd, het is hier dus rustig, vredig en kalm.

Een idyllisch landschap met koeien en op de achtergrond -voor het geval de Fransen binnenvallen – een antitankwal. Je kunt immers nooit weten.

Er is zelfs een rechte weg. Een zeldzaamheid in Zwitserland.

Wat verderop dan een prachtig uitzicht tot aan de Alpen toe.

Inmiddels meldt de eerste regen zich. De grote hoosbui zie ik aan me voorbijtrekken, maar ik word me ervan bewust dat ik voor meerdere dagen flinke regen maar beperkt toegerust ben. In Sainte-Croix aangekomen ga ik dan ook op zoek naar een sportzaak die er niet is. Wel is er een Office du Tourisme en een vriendelijke jongeman adviseert me, om bij een fietsenwinkel te gaan kijken naar de gevraagde regenbroek. Dat blijkt een uitstekend idee en ik verlaat Ste.-X met een fietsregenbroek die weliswaar wat wijd (maar kan met een koordje strakker getrokken worden) en dus niet zo elegant is, maar zeer functioneel en bovendien fors afgeprijsd.

Een paar kilometer na Ste.-X komt dan L’Auberson, waar ik in een christelijk vakantiecentrum beland. Hoe christelijk het is, staat nog te bezien, want de dame aan de receptie is wel heel vriendelijk en vraagt ook van waar naar waar ik loop – maar ze is française en heeft geen flauw idee waar Taizé ligt. Maar de ontvangst is allerhartelijkst en dit keer mèt chocolaatje en ontbijt vanaf 7 uur.

De statistieken: 33,1 km, 925 meters omhoog en 546 naar beneden. Ongeveer 7:30 uur gelopen, exclusief bezoek aan de fietsenmaker van Ste.-X.

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Sponsorloop dag 4: Noiraigue – L’Auberson

  1. Wat een prachtige natuur! Wel wat meer klimmen dan rond Nijmegen tijdens de Vierdaagse. Knap hoor! Petje af! Slim hoor, die regenbroek! En in je prachtige verslag heb je al mijn vragen beantwoord, behalve die over het zingen. 🤣
    Succes morgen! Tegen beter weten in hoop ik voor je dat het droog blijft. Stuur de regen maar naar De Peel. Die staat in de fik en is nauwelijks te blussen.
    Wandel met plezier morgen!

  2. Aart Hoogcarspel

    Goede wandeling morgen. En hopelijk niet te veel regen ondanks de regenbroek. En wie weet nog een omweggetje voor wat meer sponsorgeld?

Geef een reactie

