Sponsorloop voor Iona Abbey – Plannen maken!

Op 24 juni begin ik aan mijn wandeling (350 km) van Olten naar Taizé om geld in te zamelen voor de renovatie van Iona Abbey. Sponsorbijdragen, groot of klein zijn nog altijd welkom! Lees hier hoe je me kunt sponsoren.

image001De dag van vertrek komt dichterbij en dat betekent dat mijn wandelplannen steeds concreter worden. Ik heb voor de eerste paar nachten overnachtingsplekken georganiseerd en daarbij de eerste wandeletappes gepland. Of die ook precies zo gelopen gaan worden is nu nog niet te zeggen. Bijvoorbeeld: als het weer slecht is, is het misschien niet zo verstandig om over de kam van de Jura te gaan lopen en kies ik een lager gelegen route. Bovendien moet ik afwachten, hoe het lopen bevalt en hoeveel kilometer per dag voor mij optimaal is. Ik ben weliswaar gewend lange afstanden te lopen, maar dan meestal zonder bagage en ook zonder al te veel hoogtemeters – dat gaat op weg naar Taizé anders worden.

Voor de eerste dag, zaterdag 24 juni, heb ik mezelf een ambitieus doel gesteld: het Kurhaus op de Weissenstein. Dat ligt op 1.298 meter hoogte en dat betekent dat ik naast ongeveer 40 “horizontale” kilometers ook nog minstens één “verticale” kilometer moet overbruggen. Daar staat tegenover dat – bij mooi weer – het uitzicht op de Alpen fenomenaal moet zijn. Of die 40 + 1 kilometer te veel van het goede was, merk ik dan aan het einde van de dag wel – bij deze beloof ik jullie foto’s van de onderkant van mijn voeten na aankomst op de Weissenstein.

image002

Er leiden vele wegen naar Rome, Taizé en zelfs naar de Weissenstein. De wandelcomputer stelt de wandeling hierboven voor: 40 kilometer, 1.907 meter stijgen, 1.032 meter dalen. Het eerste deel voert vanuit Olten (421 m) naar de Belchenflue (10 km, 1.051 m) en dan via Langenbruck en Holderbank (15 km, 684 m) naar het kleine stadje Balsthal (21 km, 489 m) voor de spoorwegfans: inderdaad, die van de Oensingen-Balsthal-Bahn) en dat stadje is een mooi rustpunt voor het middageten. Daarna gaat het omhoog en over de kam van de Jura verder via het Hällchöpfil (28 km, 1.221 m) en de Balmberg (37 km, 1.077 m) naar de Weissenstein.

De route volgt voor het grootste deel de Jurahöhenweg, een soort Pieterpad maar dan over de kam van de Jura. Alleen tussen de Belchenflue en Balsthal stelt de computer voor om van de Jurahöhenweg af te wijken. Of ik dat doe, laat ik lekker van het moment afhangen. Weer, zin, voeten, knieën, daar weet ik nu nog niets over en daar moet ik me nu dan ook nog geen zorgen over maken.

Als etappe 1 loopt zoals ik hoop, begint etappe 2 op zondag 25 juni op de Weissenstein en voert me naar een voor mij erg speciale plaats: Twann.

image002

Die etappe is ongeveer even lang als de eerste (42 km) maar gaat voornamelijk omlaag,  naar Twann en (net daarna) Ligerz. Verwacht dus op de namiddag van 25 juni foto’s van mij op station Twann, op de Twannberg, in de Twannbachschlucht en, na aankomst, aan de Twanner wijn en de Twanner worst. Overnachten volgt dan één dorpje verderop, in Ligerz.

Voor dag 3 en 4 heb ik nog geen precieze routes gepland. Dat komt een dezer dagen.

Sowieso wil ik me niet op voorhand al te sterk vastleggen op een te volgen route. Hoewel het handig is om midden in de zomer overnachtingsplaatsen van te voren te regelen, wil ik me ook, zo goed als het mogelijk is, inlaten op hoe het weer is, waar ik zin in heb, wat mijn voeten en knieën ervan vinden en wat dies meer zij.

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Uncategorized

Geef een reactie

