Sponsorloop voor Iona Abbey

image001

(Deutsch)

Op 24 juni begint mijn sabbatical en ben ik van plan om een wandeling naar Taizé te maken. Dat is vanuit Olten ongeveer 350 kilometer.

Met die wandeling wil ik geld inzamelen voor het “Capital Appeal” van de Iona Community: de renovatie van de abdij op het Schotse eiland Iona.

Het gebouw is dringend aan een opknapbeurt toe. Het lekt, het gebouw is slecht toegankelijk voor rolstoelers en de verblijven voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Voor de renovatie zijn zo’n 2.500.000 Schotse of Britse ponden nodig. Ondanks de koersval na “Brexit” toch een formidabel bedrag. En ze hebben er pas 900.000. Door mij te sponsoren op mijn wandeling naar Taizé kunnen we een steentje bijdragen aan de broodnodige renovatie van de abdij waar Annina en ik elkaar (om middernacht, op het bijbehorende kerkhof) voor het eerst ontmoet hebben.

Meer informatie over de renovatieplannen vind je op de website van de Nederlandse Ionagroep http://www.ionagroep.nl/gh44/gh44_12.htm of op de website van de Iona Community onder https://iona.org.uk/capital-appeal-information/

Vragen en antwoorden

Waarom loop je niet naar Iona? Iona is ongeveer 2000 kilometer lopen. En Janneke wil niet mee. Dan ben ik wel erg lang van huis. Een ander keertje misschien.

Hoe sponsor ik? Door mij een berichtje te sturen, bijvoorbeeld door een reactie op deze blog, of door een berichtje via facebook of e-mail te sturen. Schrijf in het bericht in elk geval hoeveel (euro, pond, frank) je per kilometer wilt sponsoren en hoe ik je kan bereiken (e-mail-adres). Als je liever een vast bedrag geeft, mag dat natuurlijk ook.

Reacties op deze blog verschijnen niet automatisch hieronder. Maar ik lees ze wel allemaal. Als je niet wilt dat jouw sponsorbedrag  op deze blog verschijnt, schrijf het er dan dus even bij. Ik noteer je op de lijst van sponsors, maar je blijft dan netjes anoniem voor de rest van het internet.

En wat als je het niet redt? Als ik Taizé niet bereik, maar er halverwege de brui aan moet geven, sponsor je alleen de kilometers die ik wel gelopen heb.

Wie controleert dat je niet met de trein gaat? Niemand. Je zult me op mijn blauwe ogen moeten geloven. Annina houdt een oogje in het zeil, maar ziet natuurlijk ook graag dat de abdij gerenoveerd kan worden.

Hoe betaal ik? Dat mag uiteraard achteraf. Ik meld me na afloop van mijn wandeling bij je. Het mag natuurlijk ook al vóóraf. Wat je wilt. In euro, franken of ponden. Cash of via de bank. Ik stuur je graag mijn rekeningnummers.

Kan ik je volgen? Tegen de tijd dat ik op weg ga, zal ik daar zeker verslag van doen. Bijvoorbeeld via dit blog.

Blijft er iets aan de strijkstok of je schoenzolen hangen? Nee. Al jullie sponsorgeld geef ik aan het renovatiefonds voor de abdij.

Kan ik er achteraf nog onderuit? Natuurlijk niet. Als je eenmaal een bedrag per kilometer hebt beloofd, dan reken ik ook op je. Da’s juridisch misschien niet waterdicht maar ethisch wel.

10 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

10 Reacties op “Sponsorloop voor Iona Abbey

  1. Pingback: Sponsorlauf für Iona Abbey | Zwitserlaan

  2. Roland Bol

    How I Met Your Mother – Halloween Episode?

  3. Eric Ferguson

    Voor diegenen die vanuit Nederland een bijdrage willen geven, is het van belang te weten dat “THE IONA COMMUNITY, met Websiteadres http://iona.org.uk/,” als ANBI erkend is onder nummer 823970784. Schenkingen aan “The Iona Community” zijn dus aftrekbaar voor de Inkomstenbelasting.
    Twan, kan je ajb. nazoeken naar welk IBAN adres die schenkingen moeten gaan?

    • Ik heb je vraag doorgestuurd aan de mensen van Capital Appeal. Zoals je zelf ook weet, is “British Banking” iets heel anders dan “Continental Banking”. Ze zullen dus even op zoek moeten. Ik hoop zo snel mogelijk antwoord te kunnen geven. Overigens, Eric, met welk bedrag per kilometer sponsor jij me? 🙂

    • De bankgegevens van de Iona Community zijn:
      IBAN: GB66 CPBK 8391 2550 0673 78
      Bank ID Code (BIC) : CPBK GB22

      Bank:
      The Co-op Bank
      206 St Vincent Street
      GLASGOW
      Bank Sort Code : 83-91-25
      Rekeningnr.: 50067378

      Vanuit de meeste Nederlandse bankrekeningen is een betaling in Euro (SEPA) gratis. Het is me echter niet duidelijk, of de Iona Community van haar eigen bank kosten verrekend krijgt bij het ontvangen van het geld. In dat geval zou het Nederlandse belastingvoordeel gedeeltelijk weer ongedaan worden gemaakt door de bankkosten in Schotland.
      Ik heb die vraag aan “Glasgow” gesteld en zal het antwoord hier posten zodra ik het ontvangen heb.

    • …en de bankgegevens van de rekening die de Iona Community speciaal voor Capital Appeal geopend heeft:

      IBAN: GB44 CPBK 8391 2570 0465 73
      BIC: CPBK GB22

      Bank:
      The Co-op Bank
      206 St Vincent Street
      GLASGOWeal:
      Bank Sort code: 81-91-25
      Rekening nr.: 700 465 73

      Vanuit de meeste Nederlandse bankrekeningen is een betaling in Euro (SEPA) gratis. Het is me echter niet duidelijk, of de Iona Community van haar eigen bank kosten verrekend krijgt bij het ontvangen van het geld. In dat geval zou het Nederlandse belastingvoordeel gedeeltelijk weer ongedaan worden gemaakt door de bankkosten in Schotland.
      Ik heb die vraag aan “Glasgow” gesteld en zal het antwoord hier posten zodra ik het ontvangen heb.

  4. Pingback: Sponsorloop voor Iona Abbey (2) | Zwitserlaan

  5. Pingback: Sponsorloop voor Iona Abbey – Plannen maken! | Zwitserlaan

  6. Pingback: Sponsorloop èn sponsorblog voor Iona Abbey | Zwitserlaan

  7. Pingback: Sponsorloop naar Taizé dag 3: Ligerz – Noiraigue | Zwitserlaan

Geef een reactie

