Oud papier

Ik heb me lang afgevraagd waarom je makkelijker Zwitser kunt worden als je met een Zwitserse getrouwd bent. Maar nu weet ik het: het is vanwege het oud papier.

Ik bedoel daarmee deze keer niet de stoffige dossiers die de ambtenaren, belast met de inburgeringsbesluiten, van de ene stapel naar de andere verplaatsen. Ik bedoel daadwerkelijk de oudpapierinzameling. Een echte Zwitser zet zijn oud papier niet zomaar op de stoep. Van de oude kranten en andere papieren worden eerst keurige stapeltjes gemaakt. Zo keurig, dat je er een lineaal langs kunt houden. Daar gaat dan een keurig touwtje om, en pas dan mag het aan de straat. De stapeltjes zijn keuriger dan menig stapeltje inburgeringsdossiers.

Als buitenlander steek je daar karig bij af. Eerst probeer je een kartonnen doosje met je oud papier. Ziet er netjes uit. Wordt beleefd doch dringend geweigerd. Geen karton, alleen papier, merci viu mau. Dan probeer je het met dat mooie stapeltje en touwtje. Forget it. Wordt nooit zo mooi als dat van de Zwitserse buurman. Compromis: in een papieren boodschappentas. Functioneert. Maar het moge duidelijk zijn: zonder Zwitsers in je gezin krijg je nooit zomaar zo’n mooi stapeltje oud papier. Dus moet je 12 jaar hier wonen (en oefenen) voordat je een Zwitserse pas krijgt. Heb je een Zwitserse echtgenoot, dan gaat de wet ervanuit, dat die dit typisch Zwitserse klusje uitvoert, hoef je niet te oefenen en mag je al na 5 jaar een pas aanvragen.

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Oud papier

  1. Helemaal mee eens, er is voor zover ik weet inderdaad geen land waar het recht op inburgering zo willekeurig en onbegrijpelijk is geregeld als in Zwitserland. Nederland wint de andere prijs, namelijk die van het meest willekeurige en onbegrijpelijke uitburgeringssysteem (de enige regel die ik daarin kan ontdekken is dat hoe sterker je band met Nederland is, hoe groter de kans dat je de Nederlandse nationaliteit verliest). Als Nederlander in Zwitserland ben je dubbel de klos.

    • Het is inderdaad op het eerste gezicht bizar geregeld. Bij een normale inburgering word je overgeleverd aan de willekeur van je dorpsgenoten en als die de p*k op je hebben, moet je via de rechter een pas afdwingen. Bij een vereenvoudigde inburgering worden de teugels beduidend losser gelaten (al controleren ze wel degelijk je doopceel en je belastingschulden): bij het Gesprek met de Inburgeringsambtenaar moet de Zwitserse echtgenoot weliswaar meekomen, maar hoeft zich niet eens te legitimeren.

      Ik bof maar met een Zwitserse vrouw die het oud papier op het juiste moment gereed maakt – mijn aandeel bestaat er dan uit, dat ik het voor dag en dauw (nee, niet al de avond vantevoren!) aan de straat zet en mijn stinkende best doe om dat dan ook niet te vergeten.

  2. Niet alleen op het eerste gezicht, hoe meer je erover nadenkt, hoe belachelijker het is. Afgezien van het absurde verschil ‘erleichtert/ordentlch’ heb je ook nog de regionale en lokale verschillen. Onze kinderen hadden destijds wel in Chur ingeburgerd kunnen worden, maar niet in Tschiertschen. Afstand: 11 kilometer. De Tagesanzeiger zet vandaag de willekeur weer eens netjes op een rijtje: http://www.tagesanzeiger.ch/schweiz/standard/wo-man-am-einfachsten-schweizer-wird/story/11444351

    • Het feit dat je in gemeente X veel makkelijker een Zwitserse pas krijgt dan in gemeente Y is feitelijk een vorm van onbehoorlijk bestuur: de paspoorten zijn identiek. Het feit dat je het burgerrecht van gemeente X en kanton K erbij krijgt is slechts een holle frase: je Heimatort heeft op dit moment geen enkele praktische betekenis meer.
      Het verschil tussen ‘erleichtert/ordentlich’ bestaat niet alleen in Zwitserland. Ook in Nederland kun je, bijvoorbeeld als je met een Nederland(s)e(r) getrouwd bent, makkelijker een Nederlandse pas krijgen dan normaal. In Nederland heb je bv. ook de inburgering “via optie”, die in de regel makkelijker is dan de normale naturalisatie.

  3. Jeroen

    Hilarisch en zeer herkenbaar, Ik werd eens luidruchtig uitgescholden toen ik een doos karton bij het oud papier gooide… Ik schrok me een hoedje! Onze garage wordt voller en voller omdat ik niet zo goed kan strikken.

  4. Papier inzamelen is voor mij een typische Nederlandse activiteit.
    Zijn we daar ook weer in voorbij gestreefd ….

    Duurzame groet,

Geef een reactie

