Swing Canton

Ik woon in een Swing Canton. Dat wist ik zelf ook nog niet, maar vanochtend las ik het in mijn ochtendblad. Dat zit zo:
Een paar dagen geleden schreef ik u, dat er op 12 februari een verplicht referendum plaatsvindt over de vereenvoudigde inburgering van bepaalde groepen buitenlanders. Het is daarbij niet alleen de vraag, of een meerderheid van de stemmers “ja” zegt tegen dit regeringsplan. Omdat het een verplicht referendum is, is er ook nog een Ständemehr nodig. Oftewel: het referendum moet ook nog in een meerderheid van de kantons worden aangenomen. En daarom woon ik nu in een Swing Canton. Want kanton Solothurn is een van de kantons, waar die meerderheid waarschijnlijk een Zwänzgi op zijn kant gaat worden.

image

Het kaartje hierboven laat het nog eens zien. In de groene kantons is de bevolking veelal ruimdenkend en gaat het referendum het niet al te moeilijk krijgen. In de rode kantons is het juist lastig. Daar wonen veel oerconservatieve Zwitsers die bij dit soort referenda vaak denken in de stijl van “dat hadden we in 1291 ook niet nodig, dus stem ik nee”, of: “huh, waar gaat dit over, laat ik voor de zekerheid maar nee stemmen”. Het zijn de bergkantons, plus SVP-bolwerk Thurgau (nota bene mijn Heimatkanton, sprak hij met plaatsvervangende schaamte) en Aargau (het kanton waar ook Nancy Holten woont, dan weet u wel waarom die “tegen” zijn.).
In de grijs afgedrukte kantons staat het allemaal nog niet zo duidelijk vast. Zug is wel een conservatief kanton, maar er zit ook veel handel en de handel weet dat integratie en inburgering goed voor de economie en dus voor hun handel en wandel is. Dito voor Graubünden en Wallis met hun toerisme. En Luzern, Solothurn en Basel Landschaft zitten duidelijk op de cultuurgrens.
Kortom, mijn stem, op -of in de praktijk: een paar weken vóór, want ik stem per brief- doet ertoe. En dat voor een Zwitser die tot voor anderhalf jaar zelf buitenlander was. Laat de SVP het maar niet horen.

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Swing Canton

  1. Corine

    Hoi Twan,
    Leuke site!
    Ik woon al bijna 20 jaar in Zwitserland en heb verder geen vragen ofzo.
    Maar bij het lezen van je blog viel me op dat je dezelfde krant leest als ik.
    Grappig!
    Bovendien heb ik ook aan de TUE gestudeerd. Wel een paar jaartjes voor jou, zo te zien… Ben benieuwd waar je nu werkt.

  2. Corine

    Trouwens, ik woon in Aargau. En ik ga natuurlijk ja stemmen op 12 februari. Hoewel Aargau helaas al verloren is en mijn stem er niet meer veel toe doet…

Geef een reactie

