De verfijnde Helvetische keuken

Het is hier goed van eten en drinken, had ik u dat al verteld? Ik ben zelf het levende bewijs: sinds mijn verblijf “hier te lande” ben ik 10% zwaarder geworden.
Natuurlijk wijst dat in eerste instantie op de voortreffelijke kookkunsten van mijn echtgenote. Maar ze is niet de enige in het land die weet hoe je in een keuken te werk moet gaan. Van een simpele Beiz tot driesterrenrestaurants, je vindt het hier allemaal en het is echt meer dan kaasfondue en rösti.
Er zijn echter ook, laat ik zeggen, erg merkwaardige restaurants bij. Zo is er een Zwitserse kok die beweert een nieuw restaurant te hebben geopend: “La Table Suisse”. En komt met een merkwaardige kaart. Naast varkens-, rund- en kippenvlees staat er, zo schijnt het ook, honden- en kattenvlees op het menu.
Of het restaurant echt bestaat of een provocatie is, is intussen niet duidelijk. Er is een website en een facebookprofiel, en ook een video op Youtube waar men Büsirücken (poesjesrug) beweert te bereiden, maar dat blijft allemaal virtuele prietpraat zolang er geen echt restaurant achter steekt.
Dat doet er echter niet toe: inmiddels is er een ware shitstorm ontstaan tegen de Helvetische keuken. Gelukkig ook alleen maar virtueel. Desondanks beweren er al weer mensen, dat Zwitserland een “barbaars” land is en dat men er “nooit of te nimmer heen zal reizen”. Dat is natuurlijk jammer en ook wel erg ongenuanceerd, want de meeste mensen consumeren hier katten- noch hondenvlees.

Wie er achter steekt is nog steeds niet duidelijk. De grote dierenbeschermings-, vegetariërs- en veganistenclubs ontkennen in elk geval dat ze erachter steken. Dat zou ook wel erg goedkoop zijn.

Mag dat dan allemaal maar? Naar het schijnt wel. Er is blijkbaar een achterdeurtje in de Zwitserse wet, dat toestaat dat je je eigen dieren opeet.

Ik ben blij dat ik in mijn omgeving veel betere koks getroffen heb. Aan mijn lijf geen Büsirücken.
Ik wens u voor straks een aangenaam etensmaal. Met spekjes enzo (katenspek is ok, kattenspek dan weer niet).

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “De verfijnde Helvetische keuken

  1. Zonder dier eten maakt het voor mij nog smakelijker.
    Even terug schreef ik over de Nederlandse keuken.
    Wat is jouw favoriete Nederlandse gerecht?

    Smakelijke groet,

  2. Inmiddels lijkt het inderdaad om een niet-bestaand restaurant te gaan. De sporen van de bedenkers van dit waarschijnlijk niet-bestaande etablissement leiden naar Duitsland, naar Berlijn om precies te zijn.

  3. Roland Bol

    En de Nederlander die dit varkensvlees wilde binnensmokkelen was ook het haasje.
    http://nos.nl/artikel/2087248-nederlander-wil-zwitserland-in-met-160-kilo-vlees.html

    • Tja, je mag 1 kilo vlees per persoon invoeren zonder dat je invoerrechten hoeft te betalen. Over alles wat je meer invoert betaal je 17 frank per kilo (als je maximaal 10 kilo invoert) of 23 frank per kilo (als je meer dan 10 kilo invoert). Dus alleen de invoerrechten bedragen in dit geval al 3.657 frank (3.325 euro). Ook moet hij BTW over de waarde van het vlees betalen, omdat hij voor meer dan 300 frank per persoon invoert. En daar komt dan nog een boete bovenop omdat hij de spullen niet heeft aangegeven. Die boete kan zomaar 100%-200% van de ontdoken invoerrechten en BTW bedragen. Tja, dan is Zwitserland pas echt duur.

Geef een reactie

