De voordelen van een deugdelijke ledenadministratie

Gisteren was het dan zover: ik kon naar het Passbüro om een Zwitsers paspoort en een Zwitserse identiteitskaart te laten maken. De afgelopen zes jaar was ik langzaamaan vergeten hoe makkelijk zo’n aanvraag gaat als je vader- of in dit geval schoonvaderland over een fatsoenlijke administratie beschikt.

Immers: als Nederlander in Nederland is het simpel. Je maakt een afspraak, gaat met je oude pas naar de gemeente, je vraagt een nieuwe pas aan en tien minuten later sta je weer buiten. Je moet alleen een pasfoto meenemen die aan de kafkaïaanse Nederlandse fotonormen voldoet.

Als Zwitser in Zwitserland gaat het bijna net zo. Zelfs de foto hoef je niet mee te nemen. Die wordt ter plekke gemaakt en is bij de prijs inbegrepen. Bij gebrek aan een oude Zwitserse pas mocht ik me met “iets anders” legitimeren. Een Zwitsers rijbewijs bijvoorbeeld. Of het Nederlandse paspoort.

Als Nederlander in het buitenland moet je naar de ambassade – maar je moet bovendien vantevoren een heel stapeltje documenten regelen en meebrengen. Dat kost geld, maar ook tijd en moeite. Ik herinner me nog, dat we voor het eerste Nederlandse paspoort van onze dochter Janneke zo veel documenten moesten meenemen, dat we aan die documenten onder de streep meer geld kwijt waren dan aan het hele paspoort.

Waarom is de aanvraag via de Nederlandse ambassade zo veel lastiger? Heel eenvoudig. Nederland heeft geen sluitende ledenadministratie. Voor Nederlanders in Nederland is er de gemeentelijke basisadministratie en die zorgt ervoor dat je geen stapels documenten mee hoeft te nemen voor je paspoortaanvraag. Helaas bestaat zo’n administratie (nog?) niet voor Nederlanders in het buitenland. Als je uit Nederland emigreert, meld je je af bij je gemeente en je meldt je bij geen enkele Nederlandse instantie meer aan. Je bent dus uit de gemeentelijke basisadministratie verdwenen. Weg. Foetsie. En eigenlijk is dat wel vreemd. Zelfs een simpele biljartclub heeft een ledenlijst. Maar Nederland dus niet. In elk geval geen complete.

7 reacties

Opgeslagen onder Bureaucratie, Dubbele nationaliteit, Grensperikelen, Inburgering, Nederlandse bureaucratie

7 Reacties op “De voordelen van een deugdelijke ledenadministratie

  1. Robin

    Heel herkenbaar!
    Als Zwitserse Nederlander was ik in Nederland woonachtig. Uiteraard was ik “immatrikuliert” bij de Zwitserse Ambassade in Den Haag.
    Toen ik naar Parijs verhuisde heb ik de Zwitserse Ambassade in Parijs gebeld en medegedeeld dat ik vanaf nu in Parijs woonde. Binnen 24 uur lag er een brief op mijn nieuwe Parijse deurmat waarin ik welkom werd geheten in Parijs, info over “Auslandschweizer”-aktoviteiten

    • Robin

      En de mededeling dat ik vanaf nu in Parijs immatrikuliert was.
      Uiteraard ook de Nederlandse ambassade gebeld: Nee, niet nodig om iets door te geven. Informatie? Zoek maar op internet.
      Wat een wereld van verschil!

      • Robin, als jij je Zwitserse paspoort moet verlengen maak je uiteraard via internet een afspraak voor het laten erfassen van je biometrische Daten op ambassade of consulaat. Moet je dan ook zo’n lijstje aan documenten meenemen als bij de verlenging van een Nederlands paspoort in het buitenland?

  2. Vreemd, over de grens is dus nauwelijks een betrokkenheid bij Nederlanders?

    Verbaasde groet,

  3. Roland Bol

    Ik heb vandaag mijn paspoort verlengd. Vroeger was het 5 jaar geldig, nu 10 jaar. Je moet tegenwoordig ook een afspraak maken bij de ambassade.
    Ik vond het allemaal erg meevallen – eigenlijk is er weinig veranderd.
    Ik was 25 minuten te vroeg, en op de tijd van de afspraak al weer de deur uit. De eisen voor de foto’s zijn inderdaad barok, maar op loopafstand van de ambassade in Stockholm ziet een fotograaf die “het kan”, dus dat was makkelijk. Ook aan papieren had ik niet veel nodig: een uittreksel van het Zweedse bevolkingsregister kon ik digitaal en gratis krijgen.
    Ik had ook een 20 jaar oude brief bij me met mijn Sofinummer – de ambassade kon op de computer direkt zien dat ik met dit nummer als BSN in de registratie zit. Voor en DigiD moet ik helaas nog wel naar Nederland.
    Het paspoort zelf kost wel wat, 1241 kronen.
    Foto’s 238 kr (voor 6, ik heb er dus 5 over)
    Retourtje Stockholm – 180 kr
    Aangetekend opsturen nieuwe pas – 100 kr.

    • Je ervaringen komen erg overeen met de mijne. De fotografen die “het kunnen” verdienen daar een leuke boterham aan; de paspoorten kosten in Stockholm of Bern ongeveer het dubbele van Nieuwegein.
      We kunnen ons gelukkig prijzen dat we dicht bij ambassades wonen en niet in Poschiavo of Luleå.

Geef een reactie

