Zwitserlaan wordt Zwitser (stap 3)

Sinds een ambtenaar van kanton Solothurn officieel heeft vastgesteld dat Annina en ik geen schijnhuwelijk voeren, gaat het snel vooruit met mijn Einbürgerungsgesuch. Gisteren was er een brief van het Staatssekretariat für Migration SEM in Bern die begon met “Für den Abschluss des Verfahrens”…

Dat betekent dat er sinds 27 mei veel gebeurd is:

  • Het Amt in Olten heeft mijn dossier afgerond
  • Het dossier is teruggestuurd naar de kantonshoofdplaats Solothurn
  • Het dossier is doorgestuurd naar een Amt van het beoogde Heimatkanton Thurgau, waarschijnlijk ergens in Frauenfeld
  • In Frauenfeld heeft men het dossier meer of minder gedetailleerd bekeken, vastgesteld dat er niets tegen te doen is, en doorgestuurd naar Bern.
  • In Bern is het dossier aangekomen bij het SEM, bekeken, en onderop de stapel “Für den Abschluss des Verfahrens” geland.
  • Van onderop is het dossier bovenop gekomen
  • En er is een brief aan mij gestuurd voor een paar van de laatste handtekeningen.

Als u bedenkt dat dat doorsturen allemaal per B-Post is gegaan (het moet niet te veel kosten, en het staat wel stoer als zo’n inburgeringsproces lekker lang duurt), dan is er werkelijk vaart gezet achter mijn dossier.

Waarom die brief? Wel, natuurlijk heb ik aan het begin van het hele proces netjes verklaard dat ik niks op mijn kerfstok heb en dat Annina en ik geen schijnhuwelijk voeren. Het Amt heeft dat ook nog een keertje onderzocht en bevestigd. Maar je kunt nooit weten of er sindsdien nog iets is veranderd. Er zijn immers, mede dankzij de B-Post, weken, zo niet maanden, verstreken. Dus of ik nog een keertje officieel wil verklaren dat ik niks op mijn kerfstok heb en niet verwacht dat ik de politie de komende jaren achter mij aan krijg. Kwestie van een handtekeningetje zetten op een formuliertje. Het andere formulier vergde twee handtekeningen: Annina en ik moeten allebei verklaren dat we geen huwelijk voeren teneinde de zaak hier te flessen en dat we geen plannen voor een scheiding hebben.

Beide formulieren slaan dreigende taal uit over wat er allemaal kan gebeuren als we een valse verklaring afleggen: dan kunnen ze met artikel 41 van het Bürgerrechtgesetz in de hand nog tot acht jaar na de inburgering de Zwitserse pas met terugwerkende kracht af komen pakken. Waarschijnlijk worden we dan ook een tijdje op staatskosten opgesloten en van water en brood voorzien, maar dat stond er dan weer niet bij.

Maar omdat we geen valse verklaring afleggen, hebben we het zaakje ondertekend, van een postzegel voorzien (we hebben het maar per A-Post gedaan) en in de brievenbus gedeponeerd. Wederom: wordt vervolgd.

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Zwitserlaan wordt Zwitser (stap 3)

  1. Het duurt even maar dan heb je ook wat!

    Verhalen over “op staatskosten opgesloten en van water en brood voorzien worden” zullen we dus op jouw blog niet lezen!

    Zonnige groet,

Geef een reactie

