Äs Obligatorisch

Zoals trouwe lezertjes wel weten, is de dienstplicht in Zwitserland nog niet afgeschaft. Integendeel, het is een serieuze zaak met diverse herhalingsoefeningen. Daarbij hoort ook het oefenen van de schietvaardigheid. Dienstplichtigen moeten regelmatig met schietoefeningen aantonen dat ze hun geweer niet alleen kunnen poetsen maar ook kunnen bedienen. Die verplichting wordt hier als zo vanzelfsprekend beschouwd, dat men in de volksmond eenvoudigweg over äs Obligatorisch (de verplichting) spreekt als men het over de schietoefeningen heeft.
Zo kan het een argeloze wandelaar overkomen dat zijn wandelpad ineens is versperd. Äs Obligatorisch, men is aan het schieten, en dan is het nogal onverstandig om zich tussen rekruut en schietschijf te begeven. De schietbanen zijn – veiligheid voor alles – ook op de wandelkaarten ingetekend en er hangen ook overal bordjes met waarschuwingen.
En omdat de banen op de kaarten staan, werd ik vanochtend (wandelaar-met-kaart als ik ben) aangesproken door twee rekruten in een auto. Of ik soms wist waar de schietbaan is. Ze moesten naar äs Obligatorisch, vandaar. Natuurlijk heb ik ze eerst uitgelegd dat ze aan een Ausländer die niet in dienst hoeft, niet moeten vragen waar de schietbaan is. Maar mijn kaart bleek erg behulpzaam.
Benieuwd of ze het gevonden hebben. Ze waren behoorlijk verkeerd gereden, ondanks smartphone met daarop de precieze locatie aangegeven in google maps. En ook de onophoudelijke knallen die uit een duidelijk andere richting kwamen dan waar ze in reden, hadden nog geen Zwänzgi laten vallen. Hopelijk schieten ze beter dan dat ze navigeren, anders is het niks geworden met hun Obligatorisch.

2 reacties

Opgeslagen onder De Armee, Reizen in Zwitserland, Typisch Zwitsers, Veiligheid, Wandelen

2 Reacties op “Äs Obligatorisch

  1. Ik zou mij nu in Zwitserland wonend een stuk minder veilig voelen …….

    Regenachtige groet,

  2. W. Tell

    Ik voel mij in Zwitserland een stuk veiliger dan in Nederland.
    Zonnige groet,

Geef een reactie

