Zwitserlaan wordt Zwitser (stap 2)

Het is alweer een tijdje geleden dat ik u vertelde dat de bureaucratische molens weer aan het malen zijn geslagen. Dit keer is het beoogde eindproduct een Zwitsers paspoort met mijn foto erin.

Het duurde eventjes, maar op 12 mei was er ineens post. Niet van het Staatssekretariat für Migration (zo heet het Bundesamt für Migration inmiddels) maar van het Oberamt Olten-Gösgen. Dat is een afdeling van het kanton Solothurn. Men is, zo wist men mij te melden, bezig om een dossier op te stellen en inlichtingen in te winnen. En “daarvoor moeten we met u en uw echtgenote een persoonlijk gesprek voeren”. Daarvoor werden we uitgenodigd in het Amtshaus, in kantoor 131. Op de gang op uw oproep wachten, alstublieft.

Het deed me meteen aan het liedje van Mani Matter denken:

Är isch vom Amt ufbotte gsy, am Fritig vor de Nüne,
By Schtraf, im Unterlassigsfall, im Houptgebäud, Block zwo,
Im Büro 146 persönlich go z’erschiine,
Und isch zum Houptiigang am Halbi Nüüni inecho.

(Hij is door het Amt opgeroepen, om vrijdag voor negen uur,
-met straf in het vooruitzicht als hij niet komt- in het hoofdgebouw, blok twee,
zich in kantoor 146 persoonlijk te melden
en is om half negen bij de hoofdingang binnengekomen)

Het liedje gaat dan verder over hoe de betreffende persoon hopeloos verdwaalt in Houptgebäud Block zwo en eindigt met het feit dat men van de persoon nooit meer iets vernomen heeft. In dit licht, en ook andere lichten trouwens, viel het allemaal erg mee, op dat Amtshaus. We verdwaalden niet en precies op het afgesproken tijdstip werden we opgeroepen en vriendelijk ontvangen voor het langverwachte gesprek. Ik moest me legitimeren (Annina niet!) en daarna ontstond een vriendelijk gesprek, dat voortkabbelde over hoe het allemaal zo gekomen was (middernacht op het kerkhof), wat we doen voor de kost (interessant, meneer Laan, daar heeft u eigenlijk een kristallen bol bij nodig, nietwaar?) en in de vrije tijd (ik kon een keurig Zwitsers lijstje leveren: wandelen, in een koor/vereniging zingen, skiën, met de trein reizen).

Aan het eind van het gesprek kon men mij nog kort vertellen, dat de ingewonnen inlichtingen geen aanleiding gaven om me de Zwitserse nationaliteit te weigeren: ik was niet bekend bij de politie en had netjes mijn belastingen betaald.

Het hele dossier gaat nu terug naar Solothurn (kantonshoofdplaats), dan naar Frauenfeld (hoofdplaats van het beoogde Heimatkanton) en vervolgens naar Bern. In Bern wordt dan uiteindelijk een Besluit genomen. Maar dat kan wel weer eventjes duren. Wordt vervolgd – waarschijnlijk ergens komende herfst.

3 reacties

Opgeslagen onder Dubbele nationaliteit

3 Reacties op “Zwitserlaan wordt Zwitser (stap 2)

  1. Ach, welke tussenstap het langste gaat duren is hierbij niet belangrijk.
    Maar dat je een nieuw paspoort gaat krijgen is mooi voor jullie samen.

    Vriendelijke groet,

  2. Leendert Makkinga

    Twan, lijkt HRM ProRail wel! Uiteindelijk komt het allemaal goed, tussenstappen zijn niet altijd goed te begrijpen en duren altijd te lang. Zeker voor een geval als dit (hoe moeilijk kan het zijn?).

    Groet,

    Leendert

  3. Pingback: Zwitserlaan wordt Zwitser (stap 1) | Zwitserlaan

Geef een reactie

