Ook een telefoon moet “verzollt” worden

Sinds een paar weken zijn Annina en ik de trotse bezitters van een Fairphone. En dat tegen een zacht prijsje. Het ding wordt namelijk in Nederland verkocht en naar Zwitserland opgestuurd. Omdat Zwitserland niet bij de EU hoort, hoeven we de Nederlandse BTW (21%) dus niet te betalen. In plaats daarvan brengt de Zwitserse douane de Zwitserse BTW van 8% in rekening.
Je zou zeggen: dat scheelt een slok op een borrel. Totdat de rekening van de douane komt.
Daar staat natuurlijk die 8% BTW op. Dat is niet meer dan redelijk. Wat minder redelijk is, is de wisselkoers: 1,325 franken voor een euro! Kan ik mijn contante euro’s voortaan ook bij u wisselen, beste douane?
Verder betaal je een “Customs Clearance Service”. Voor de service van de douane, zogezegd. Maar wees eerlijk, een koers van 1,325 voor een euro, is dat nog service? En op de verdere afhandeling valt ook nog wel wat aan te merken. Voor zesendertig franken achtenzeventig mag je toch verwachten dat de Zwitserse douane een Zwitsers adres foutloos kan overschrijven. Maar nee. Volgens de douane wonen wij in “Otten”.
Tollenaars zijn er sinds het begin van de jaartelling niet populairder op geworden. En kon je jezelf in het jaar nul nog te eten uitnodigen bij ze, tegenwoordig valt er waarschijnlijk niet meer dan een Duitse afhaalpizza bij ze te krijgen.

5 reacties

Opgeslagen onder Bureaucratie, of de Strijd om de Paarse Krokodil, Grensperikelen, Post en telecommunicatie, Zwitserse bureaucratie

5 Reacties op “Ook een telefoon moet “verzollt” worden

  1. Zeer leuke telefoon! ik heb er ook 1, loopt jouwe niet sreeds vast?

  2. Anthony

    Zo’n ding kost 325 euro, lees ik. Dus 10 rappen te veel per euro rekenen betekent 32.5 chf x 0.08 = 2,60 frank te veel btw afgerekend. Ik hoop dat het leed te overzien is voor een D66’er 🙂

    • Natuurlijk, en zelfs voor een niet-D66’er. Ik was geloof ik vooral “pissed” omdat men niet eens in staat bleek om foutloos een heel eenvoudige plaatsnaam over te nemen. Het financiële leed was zelfs nog kleiner, want die 325 euro is incl. 21% Nederlandse BTW, die we hier niet betalen.

  3. Pingback: Analfabetisme bij Die Schweizerische Post | Zwitserlaan

Geef een reactie

