Ding-dong!

Sinds een paar maanden werk ik bij de afdeling Reizigers van de SBB. En het hoofdkantoor van Reizigers (voor spoorkenners in Nederland: zeg maar het HGB IV van Zwitserland) is een enorme Betonklotz met hoofdzakelijk Grossraumbüros. Dus geen aparte kamers met twee, drie of vier medewerkers, maar een soort grote fabriekshal. Het enige verschil met een fabriek is dat wij geen schroefjes of moertjes produceren, maar hoofdzakelijk papier (in fysieke of digitale vorm). Een papierverwerkende industrie, zal ik maar zeggen. Mocht de SBB, net als de rechtsopvolger van de KGB in Rusland, overschakelen op schrijfmachines in plaats van computers, dan zullen we binnenkort allemaal gehoorbescherming moeten dragen. Het is wat onpersoonlijk, zo’n hal, maar gelukkig heb ik prima collegae en is het dus uitstekend uit te houden.

Ook onze “fabriekshal” heeft een luidsprekerinstallatie. In een normale fabriek komen daar onophoudelijk arbeidsvitaminen uit, die in Stundentakt onderbroken worden door de nieuwsberichten en de verkeersinformatie. Omdat wij toch allemaal met de trein gaan, hebben we die verkeersinformatie niet nodig. En de arbeidsvitaminen kan ieder voor zich met behulp van oordopjes uit de eigen pc halen en aan de eigen smaak aanpassen. De luidsprekerinstallatie lijdt dan ook een kommervol bestaan. Eigenlijk wordt het ding alleen bij ontruimingen en de bijbehorende oefeningen gebruikt.

Groot was dan ook mijn verbazing toen zojuist een ding-dong door onze fabriekshal galmde. Gaan we, de laatste dag voor mijn vakantie, nog een ontruimingsoefeninkie doen? Niet slecht gepland eigenlijk. Ik herinner me een ontruimingsoefening bij mijn voormalige werknemer ProRail, die om volstrekt onverklaarbare redenen per se op de meest regenachtige dag van november moest plaatsvinden. Ik was op het moment van de ontruiming niet op mijn eigen werkplek en moest daarom zonder jas naar buiten, zodat die ontruimingsoefening ProRail ten minste anderhalve week salaris heeft gekost omdat ik de tien volgende dagen hoestend en proestend in bed heb moeten doorbrengen. Maar vandaag heb ik niets tegen een ontruimingsoefening. De hemel boven Bern is strakblauw en er schijnt een zomers zonnetje, bij temperaturen die rond de 25 graden liggen.

Maar het was nog beter dan een ontruimingsoefening. Met de ernst alsof het een werkelijke ontruiming betrof, klonk het volgende bericht in onvervalst Schweizer Hochdeutsch door de luidspreker:

Achtung bitte! Es spricht Xxx Yyy vom Facility Management! Heute können alle Mitarbeitenden gratis Glace abholen am Empfang! Ich wiederhole: Heute können alle Mitarbeitenden gratis Glace abholen am Empfang! Besten Dank für die Kenntnisnahme!

Toch nog arbeidsvitaminen! Men kan het slechter treffen op de laatste dag voor de vakantie!

4 reacties

Opgeslagen onder Bureaucratie, of de Strijd om de Paarse Krokodil, Werk, Zwitserse bureaucratie

4 Reacties op “Ding-dong!

  1. Erik

    Dort Arbeiten ist eine ware Zumutung! Ik moet zeggen, bij Swisscom in Bern was het net zo 🙂 Wel geen Grossraumbüros.

  2. Peter L

    Mooi verhaal Twan, ik zou er maar ‘es over nadenken om je ‘columns’ na je pensionering in boekvorm uit te geven…Prettige vakantie!

Geef een reactie

