Schweizer Fleisch!

Een bij buitenlanders wat minder bekend, maar steeds weer terugkerend Zwitsers discussiepunt: vlees.

Bij vrijwel alles wat je koopt, denk je hier na, uit welk land het komt. Het gaat dan niet alleen om kinderarbeid in Cambodja, instortende naaiateliers in Bangladesh, of de transportketen (goederen worden de hele aardbol overgesleept tijdens het productieproces), maar ook om de prijs. Simpel: “Made in Switzerland” is aan de ene kant stervensduur, aan de andere kant ben je zeker van goede kwaliteit en draag je in elk geval wat minder bij aan mens- en planeetonterende productie- en transportprocessen. Dat geldt ook voor vlees. Zwitserse boerderijen zijn relatief kleinschalig en diervriendelijk. De kans dat er paardevlees in je Zwitserse rundergehakt zit, is kleiner dan bij rundvlees uit het buitenland. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan. Vlees uit het buitenland is, ondanks uitgebreide importbeperkingen, stukken goedkoper. Afijn, die Qual der Wahl.

Vitaminen, mineralen, klantmengsels?

Vitaminen, mineralen, klantmengsels?

Tot nu toe was ik overtuigd van de kwaliteit van het Zwitserse vlees. Maar sinds mijn ochtendwandeling van gisteren ben ik er niet meer zo zeker van. Kijkt u zelf eens naar deze vrachtwagen van een veevoerfabriek, die ik gisteren op de gevoelige plaat heb vastgelegd. De firma Kroni is trots op de prijskoeien die blijkbaar hun prijzen aan het heerlijke eten van Kroni te danken hebben. Daar zit dan ook van alles in. Vitaminen. Is belangrijk. Mineralen. Kan vast ook geen kwaad, als het de juiste zijn tenminste. En tenslotte ook… Kundenmischungen. Dat wil zeggen: “klantmengsels”. Ja natuurlijk, ik weet dat de voedselketen eigenlijk een voedselcyclus is en dat ik na mijn overlijden door allerlei spannende bacteriën verbacteried word, die vervolgens in een regenworm belanden die dan weer door een kip wordt opgesmuld die vervolgens bij de slager kan belanden. Maar om die cyclus nou zo expliciet kort te sluiten door klantmengsels direct in het veevoer te strooien, gaat mij wat ver.

1 reactie

Opgeslagen onder Eten en drinken, Huisdieren, Typisch Zwitsers

Een Reactie op “Schweizer Fleisch!

  1. En ik maar denken dat de koe een herbivoor is!
    Ik vond die paarse Zwitserse koeien op sommige tv reclames al zo vreemd. Nu concludeer ik dat dit komt door ‘Kundenmischungen’.:-).

Geef een reactie

