Twintig

Mensen die mij beter kennen, weten dat ik een aantal afwijkingen heb. Eén daarvan is, dat ik al geruime tijd alle treinen noteer waar ik mee gereisd heb. En die geruime tijd is vandaag bijna twintig jaar. Op 4 juli 1993 stapte ik met Dion-ben in Nijmegen in de trein naar Deventer als eerste rit van een interrailvakantie. Tijdens die reis hebben we van alle treinen genoteerd hoe laat ze vertrokken, hoe laat ze aankwamen, hoeveel kilometer we ermee reisden, enzovoort. En daar ben ik nooit meer mee opgehouden.

Aanvankelijk op papier. Tegenwoordig gebeurt het opschrijven digitaal, in een Excel-spreadsheet. Dat is leuk, want dat maakt het mogelijk om u zonder al te veel hoofdrekenen wat highlights te melden over de 14.738 treinritjes die ik in die tijd heb gemaakt.

De stations
Ik ben op 1794 verschillende stations ingestapt. En op 1804 verschillende stations uitgestapt. Het verschil van 10 komt omdat ik niet altijd op hetzelfde station weer instap als waar ik eerst ben uitgestapt. Bijvoorbeeld bij wandelingen. In die 1794/1804 zitten wel wat dubbeltellingen. Bijvoorbeeld omdat een station in de afgelopen 20 jaar van naam is veranderd. Had je het tot midden mei 2000 over “Amsterdam CS” – sindsdien praat je over “Amsterdam Centraal” omdat de NS dat blijkbaar sjieker vindt staan.
Het vaakst stapte ik in Eindhoven in. Dat lijkt onlogisch, maar is te begrijpen als je bedenkt dat ik een aantal jaren dagelijks tussen Helmond en Utrecht gereisd heb en door het overstappen in Eindhoven twee keer per dag in Eindhoven instapte. Dat telt aan. De top-10 van instapstations:

Eindhoven – 2.525
Utrecht CS/Centraal – 1.730
Olten – 1.007
Helmond – 933
Bern – 852
Best – 746
‘s-Hertogenbosch – 477
Nijmegen – 350
Amsterdam CS/Centraal – 342
Zürich HB – 157

In het overgrote deel van de stations (1.109) ben ik maar één keer ingestapt.

De landen
Ik heb in 30 landen gereisd. Daarbij zijn twee landen waar ik alleen maar doorheen ben gekomen (Liechtenstein, Monaco). Het meest in Nederland (8.860 ritten) en Zwitserland (3.248). Daarna volgen Duitsland (714), Groot-Brittannië (306) en België (281). 597 treinen waren grensoverschrijdend.

Op tijd?
81,71% van alle treinritten was op tijd. Slechts in twee landen waren alle treinritten op tijd. Natuurlijk in Japan (15 uit 15), en ook het éne treinritje dat ik binnen Macedonië maakte was netjes op tijd. Van de twaalf ritjes in Ierland waren er elf (91,7%) op tijd, en van de 34 ritten in Slowakije 31 (91,2%). Ook in Portugal ging het stipt: 18 treinen, 16 op tijd (88,9%). Van de 3.248 ritten in Zwitserland, tenslotte, was 87,3% op tijd en van de 8.860 Nederlandse ritten 81,5%.
Minder stipt gaat het er aan de andere kant van de oceaan aan toe. In Canada en de Verenigde Staten was maar 1/3 van de ritten op tijd. Ook bij de Bulgaren (60%), Slovenen (63,6%), Polen (65%) en Fransen (69,6%) is nog verbetering mogelijk. En grensoverschrijdende treinen zijn ook minder vaak op tijd (66,2%).

Twintig!
In die twintig jaar heb ik per spoor 892.012 kilometer afgelegd. Dik twintig keer de aarde rond dus. De langste treinritten waren in Canada (The Canadian, 4.466 km) en de Verenigde Staten (The Empire Builder, 3.548 km). Het kortste ritje was met het Marzili-Bähnli in Bern (102 meter). Natuurlijk maakte ik de meeste kilometers binnen Nederland (348.050) en Zwitserland (165.899). Maar ook in internationale treinen zijn veel kilometers afgelegd (195.970).

Waar blijft de tijd?
In de afgelopen 20 jaar heb ik 462 dagen, 6 uur en 4 minuten in de trein gezeten. In totaal had ik daarbij 20 dagen, 22 uur en 52 minuten vertraging. Nog net geen drie weken dus.

8 reacties

Opgeslagen onder Reisverslagen, Reizen

8 Reacties op “Twintig

  1. Ja hoor, zo ken ik je weer! De enige echte Twan! 🙂

  2. Peter L

    Afwachten of Janneke dit t.z.t. gaat overtreffen!

  3. Dion-ben

    Ben ik me toch mede verantwoordelijk voor deze vreemde hobby…. 🙂

    Heb je ook nog het aantal nachten in een trein gedestilleerd uit je data…..

    Tsja, ondanks dat ik deze dingen zelf niet bijhoudt ben ik toch stiekem ook een beetje een cijfer fetishist…

  4. Indrukwekkende getallen! Dat je ook nog in Japan bent geweest is ons kennelijk even ontgaan. Wanneer ben je daar geweest?

  5. Rob van Kampen

    Beste Twan, wat is op tijd in jouw leven?

Geef een reactie

