Altijd alles kwijt!

Het mysterie rondom de identificatie van Annina door de ING, zie de vorige blog, is opgelost. Vanochtend belde de ING naar aanleiding van een facebookbericht van ons. Men heeft kunnen nagaan, dat Annina inderdaad op 27 december 2009 aan de Bankstede in Nieuwegein is geweest voor identificatie. Alleen… het spijt ze allemaal vreselijk, maar de kopie die toen van haar paspoort is gemaakt is..  kwijt! Foetsie, ribbedebie, onvindbaar, weg, pleite, zoek.
Beste ING, er komt nu een nieuwe scan jullie kant op, en haal het niet in jullie hoofd om die nog eens kwijt te raken! We hebben nog wel een adresje hier in de buurt waar je spulletjes veilig in bewaring kunt geven, mocht dat in Amsterdam niet lukken. Discretie verzekerd, dat spreekt vanzelf. Enne, die Groei Groter Rekening voor Janneke kan dus geopend worden!

Advertenties

6 reacties

Opgeslagen onder Banken, Janneke, Nederlandse bureaucratie, Olten, Typisch Zwitsers, Veiligheid

6 Reacties op “Altijd alles kwijt!

  1. Erik

    Slordig hoor, en dat voor een bank! Hier in België gaat dat elektronisch – er zit al 10 jaar een chip op een ID-kaart zodat je die authenticatie ook gewoon via het Internet kan doen. (Trouwens veiliger dan een scan sturen – dat kan je met photoshop zo vervalsen!) Rabobank heeft in België ook veel klanten (bv. een groeirekening voor mijn kinderen), en die hebben geeneens een fysiek kantoor hier (en ze verwachten ook niet dat je dan maar naar Nederland gaat).

    • Rabobank valt in België onder de Belgische bankwetgeving, dus is de hele identificatie-reutemeteut die vanwege de Nederlandse wetgeving wordt verlangd, voor een rekening in België sowieso niet nodig. Maar je hebt gelijk: slordig is het zeker. Dat is ook de Autoriteit Financiële Markten met jou en mij eens.

      • Erik

        Die identificatie-reutemeteut is volgens mij het gevolg van een EU-richtlijn, en we hebben dat ook in België. Een rekening zonder dat ze de ID-gegevens hebben van de eigenaar wordt na verloop van tijd afgesloten. Maar dat identificeren kan dus gelukkig van op afstand.

        • Da’s inderdaad handig geregeld.
          Of die EU-richtlijn wat gaat helpen (doel is witwassen en financieren van terrorisme tegen te gaan) betwijfel ik. Jij en ik hebben ons bij de invoering van de Richtlijn netjes laten identificeren – maar de personen waar de Richtlijn voor bedoeld is hebben dat waarschijnlijk niet gedaan en in plaats daarvan hun rekening verplaats van de EU naar Liechtenstein, Zwitserland, de Bahama’s of een Kanaal- of Kaaimaneiland…

  2. Een bank die zeer persoonlijke gegevens kwijtraakt? Wellicht een mailtje naar het CBP want dat is nogal vreemd.

    • Naar aanleiding van het eerste telefoongesprek met de bank, waarin de bank beweerde dat sinds 2009 de regelgeving zou zijn veranderd, had ik al een berichtje gestuurd naar de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om te vragen hoe dat dan allemaal zat met die eventueel gewijzigde regelgeving. De AFM heeft een paar dagen geleden netjes teruggebeld. We hebben de zaak uitgelegd, inclusief het feit dat er inmiddels een oplossing aan het komen is. De AFM antwoordde, dat de regelgeving sinds 2009 niet is gewijzigd, en dat dat dus nooit de reden voor het verzoek om heridentificatie kan zijn geweest. Daarnaast heeft de AFM toegezegd dat er een formele melding zal worden gemaakt van het feit dat de paspoortkopie onvindbaar is geweest, ook al is de zaak door de bank inmiddels naar tevredenheid opgelost.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s