Postbankocratie: The Next Generation

U weet hoe dat gaat met grootouders. Ze willen hun kleinkinderen zo af en toe eens wat toestoppen. Dat geldt ook voor de grootouders van Janneke. Daarom vroegen opa en oma uit Nederland aan ons, of we voor Janneke misschien een spaarrekening in Nederland konden openen. Dan hoeven opa en oma niet telkens ingewikkelde en dure internationale overschrijvingen te doen. Wel, zo moeilijk kan dat niet wezen, dachten we. We hebben al een gezamenlijke rekening bij de Postbank ING, dan moet het toch mogelijk zijn om voor ons Janneke een Groei Groter Rekening Met Pluche Spaarleeuw te openen.

En verdomd, het leek nog te gaan lukken ook. Op de website van de Postbank ING konden we op een of andere manier een hokje Zwitserland aanklikken, waardoor verplichte velden als “postcode” (met vier cijfers én twee letters), “telefoonnummer” (precies 10 cijfers) en “Burgerservicenummers” als sneeuw voor de zon verdwenen. Jawel, binnen een paar dagen zou het welkomstpakket bij ons in de bus vallen!

Ik had beter moeten weten. En u, trouwe lezer, weet ook beter, als u zich mijn eerdere ervaringen met de Postbank ING nog herinnert. Vandaag viel een brief van de Postbank ING in de bus, maar het was niet het gedroomde welkomstpakket. Nee, de rekening kon niet worden geopend, want de identificatie van één van de houders van de tegenrekening, “mevrouw A D Laan-KrÃhenmann” (wanneer is de Postbank Internationale Nederlanden Groep eindelijk eens in staat om een fatsoenlijke ä uit haar computers te toveren?) had nog niet plaatsgevonden. Maar geen nood: als we nou gewoon eventjes bij het dichtstbijzijnde ING-kantoor langsgaan (kijk even op ING.nl!) en deze brief en een geldig legitimatiebewijs (bijvoorbeeld uw paspoort, rijbewijs, vreemdelingendocument of een identiteitskaart) meenemen, dan komt het dik voor mekaar. Hebben we even gecheckt. Het dichtstbijzijnde kantoor dat ING.nl weet te melden is gevestigd aan de Maastrichterlaan 45 te 6291 EL Vaals. Altijd nog 585 kilometer. Gaan we niet doen. Bovendien waren we op 27 december 2009 al langsgekomen op de Bankstede 1 in 3431 HN Nieuwegein voor die identificatie, en nadat de Postbank ING die in september 2010 in twijfel waagde te trekken, bleek het bij schrijven van diezelfde Postbank ING op 9 december 2010 allemaal toch in orde te wezen.

Dus maar even gebeld met de ING. Dat kon volgens de brief voor 10 cent per minuut op nummer 0900-0933, maar dat hebben we maar niet geprobeerd. Ik zit niet te wachten op een telefoonrekening in euro’s en mijn telecomprovider waarschijnlijk ook niet. Gelukkig kunnen we ze ook voor drie rappen per minuut bellen op 0031205611619. Dat is veel goedkoper en bespaart mijn telecomprovider veel ellende. Helaas bracht het telefoontje ons niets verder. Er zou van alles veranderd zijn in de identificatieregelgeving en daarom zou er nu ineens een gewaarmerkte kopie van het paspoort moeten komen. Welaan, die moest er volgens de Postbank ING al eens eerder komen, en ook toen bleek het achteraf niet nodig. Dat kon de goede man aan de andere kant van de lijn allemaal ook niet helpen: er moet en zal een nieuwe identificatie komen. Ik heb toen maar gemeld dat ik best snap dat hij ook gewoon zijn werk doet, maar dat ik het nu wel even gehad heb met de Postbank ING en er een brief op poten naar zijn directie gaat komen.

Die brief zit in de pen – maar ik ga nu eerst eens de Autoriteit Financiële Markten vragen hoe het nou precies zit. Dat kan heel handig via hun website met een contactformuliertje dat niet moeilijk doet over internationale telefoonnummers en postcodes… natuurlijk houden wij u op de hoogte.

In het allerergste geval openen we gewoon een spaarrekening bij een Zwitserse bank voor Janneke. In euro’s. Die gaan we desnoods hoogstpersoonlijk namens opa en oma storten. Geen punt.

Doe mee met de conversatie

8 reacties

  1. U was niet op de hoogte van het feit dat je geld moet verdienen?
    Tegen de tijd dat Janneke het geld wil besteden, krijgt ze van papa eerste een speech over “of ze wel niet weet hoeveel moeite papa hiervoor heeft moeten doen?”

    😀 LOL

  2. In ieder geval weer een goede aanleiding om je hart te luchten in, weer een nieuwe, collum. We volgen het verdere verloop van de gang naar dat spaar’bang’boekje. 🙂

  3. Een rekening in Nederland is niet echt meer nodig, want Zwitserland zit ook in SEPA (Single European Payments Area). Vanaf februari 2014 vervangt SEPA ook het Nederlands binnenlands betalingsverkeer, dus dan maakt het voor Opa en Oma niet meer uit of zij naar Nederland of naar Zwitserland overschrijven. Je ziet alleen nog of het rekeningnummer met NL of met CH begint. Tot 2016 moet je nog wel een Bank Identifier Code toevoegen, maar Janneke’s spaarrekening is toch voor de lange termijn?

    1. Jazeker, maar opa en oma willen ook nu al wat in Jannekes digitale spaarvarken stoppen… en bovendien… Annina heeft netjes haar gezicht en haar paspoort vertoond ten ING-burele, ze moeten niet aan de gang blijven met hun identificatiegeneuzel…

    1. Vriendelijke en behulpzame medewerker via het facebook van de ING, maar jammergenoeg krijgt hij het ook niet opgelost. Ze gaan hun computer binnenstebuiten keren en ons dan terugbellen.

  4. Anders open je toch gewoon een rekening bij SNS…die is toch ook genationaliseerd…?!

Plaats een reactie