Peil.nl houdt een exit-poll

Het is niet ongebruikelijk dat bij de uitgangen van de stembureau’s geënquêteerd wordt: zo’n exit-poll zorgt er voor dat het NOS-Journaal al een paar tellen na de sluiting van de stembureau’s een schatting van de uitslag kan geven. Vandaag deed ik mee aan zo’n exit-poll.

Wat zegt u? Het is nog lang geen 12 september? Klopt. Het bureau peil.nl hield dan ook helemaal geen exit-poll, maar de zoveelste opiniepeiling. En ja, ik mocht dus meedoen. En omdat ik mijn stem al heb uitgebracht, was het voor mij een exit-poll.

Een pluspuntje: bij de vraag naar de postcode was een speciaal hokje “ik woon in het buitenland”. Als je het aanklikte, verdween meteen de vraag naar de postcode. De programmeur van de enquête had dus goed rekening met “ons” gehouden.

Dat kon niet gezegd worden van de opsteller van de vragenlijst. Vragen als “weet u al of u 12 september gaat stemmen”, welke partijen voor mij nog in aanmerking kwamen voor mijn stem en welke ik al definitief had “afgeserveerd”. Afijn, Maurice de Hond & co. moeten nu wel denken dat ik een heel zelfbewuste kiezer ben die alle campagnes aan zijn laars lapt. Dat laatste is natuurlijk ook zo. Ik heb mijn stem al uitgebracht voordat de eerste lijsttrekkers op de tv tegen elkaar van leer trokken. Maar dat was Maurice waarschijnlijk even vergeten.

De vragenlijst heb ik niet al te letterlijk genomen. De vraag, of ik 12 september ga stemmen, had ik strikt genomen moeten beantwoorden met “nee, zeker niet”. Maar ik heb toch maar “ja, zeker wel” aangekruist.

1 reactie

Opgeslagen onder Bureaucratie, of de Strijd om de Paarse Krokodil, Grensperikelen, Nederlandse bureaucratie, Nederlandse verkiezingen

Een Reactie op “Peil.nl houdt een exit-poll

  1. Stefanie Laan Stoffels

    Gelukkig heb ik nog even bedenktijd tot 12 sept. Ik kan niet kiezen tussen 2 partijen. En het spelletje van ‘Iene-miene-mutten’ ben ik ontgroeid.

Geef een reactie

