De Grote Reis 13: The Canadian Nacht Een

(foto’s volgen later!)

De grootste treinreis die we deze vakantie gaan maken, en de langste die we sowieso ooit hebben gemaakt, gaat van Vancouver naar Toronto. We zijn vier nachten en drie dagen onderweg om 4466 kilometers te overbruggen. Het hele spoornet van de SBB (en ook dat van ProRail) is korter, dat is een merkwaardige gewaarwording.

In het Pacific Central Station van Vancouver, een schattig stationnetje voor een metropool van meer dan een miljoen inwoners, worden we opgewacht door Leon. Leon spreekt ook Frans – nous sommes au Canada! – en vindt het leuk om eens Frans te praten, en wij vinden dat ook weer leuk. Hij checkt onze grote koffers netjes in, die zien we over vier nachtjes slapen hopelijk weer terug! En dan pakt hij ook onze handbagage. Eh, die wilden we graag bij ons hebben in de trein. Tandenborstel, schoon ondergoed, u weet wel… Maar natuurlijk, zegt hij, je les mets dans votre cabine. Over de service hebben we dus niet te klagen, zelfs je handbagage hoef je niet in de hand te nemen. Leon adviseert ons verder om bij een Italiaan vlakbij het station te gaan eten. Of hij daarvoor “provisie” krijgt, weten we niet, maar zijn tip is zeer de moeite waard. Annina eet prima gnocchi en ik een uitstekende pizza. Mocht u ooit in Vancouver komen: als u uit het station komt rechtsaf, en dan het derde of vierde pand aan uw linkerhand. Kan niet missen – en anders vraagt u gewoon aan Leon waar u wezen moet.

Zo dicht bij Seattle drinken we ook nog even een koffietje bij de Sterrendollars en dan gaan we het stationnetje weer in.

Ook een Canadese trein mag je niet zomaar instappen. Je moet eerst boarden. Omdat wij twee ligplaatsjes geboekt hebben, mogen we dat vanuit de lounge doen (Priority Boarding heet dat, en daar moet je blij mee wezen volgens de marketeers die het weten kunnen). De lounge is in zover acceptabel, dat ze ten minste een terras op het perron heeft zodat je je trein kunt zien. We zien hem zelfs in twee stukken, want de twee locomotieven en zesentwintig rijtuigen – waaronder drie dome cars, twee restauratierijtuigen, een panoramarijtuig en een park car – passen niet achter elkaar aan het perron.

Dan is het toch zo ver en mogen we – op spoor 5, had u anders verwacht? – instappen. Dat gaat via het welbekende krukje. Hoewel onze internetboeking ons twee ligplaatsen in rijtuig 220 beloofde (Upper And Lower Beds 2), staat er rijtuig 217 en coupe D op ons ticket. Dit blijkt een vergissing van VIA Rail in ons voordeel te zijn: in plaats van twee ligplaatsen die enkel met gordijntjes van het gangpad worden afgezonderd, komen we terecht in een gedateerde, maar verder uitstekende slaapcoupe die normaalgesproken een erg groot gat in ons reisbudget zou hebben gehakt. Het is toch echt onze coupe, want onze twee stuks handbagage staan keurig midden in de coupe op ons te wachten. Het personeel begrijpt het ook niet en we stellen dus verder maar geen vragen.

De bedden verdwijnen geheel in de muur zodat we heel veel beenruimte hebben als we in twee fauteuils zitten. De coupe bestaat verder uit een wastafel met een apart kraantje voor drinkwater, en een apart toilet. De douche zit op de gang, net om de hoek.

De slaapwagenconductrice nodigt ons uit voor de welkomstreceptie in de dome car – compleet met champagne en lekkere hapjes. Deze trein is tot nu toe dik in orde. Vanuit de dome car hebben we een 360-graden-uitzicht. We zien de trein – grotendeels, want hij is zo lang dat je ‘m bijna nooit helemaal kunt zien. En een prachtige zonsondergang – al hopen we dat er nog mooiere komen, want erg romantisch is de omgeving niet: de uitgestrekte industriegebieden van Vancouver.

Als we terugkomen van de receptie zijn de twee stoelen verdwenen onder het, nu uitgeklapte, onderste bed. Ook het bovenste bed is uitgeklapt en beide meubels zijn van twee heerlijke dekbedjes voorzien, waar de CityNightLine een puntje aan kan zuigen. We gaan snel slapen.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Reisverslagen, Reizen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s