Stenen bewegen de politiek

Goed een week geleden is in Gurtnellen zo’n 3000 kuub rots naar beneden gekomen. Dat heeft heel wat beweging teweeggebracht, dat kunt u zich wel voorstellen. En er was meer dan alleen stenen wat zich bewoog. Onder de rots lag namelijk de Gotthardspoorlijn. Die is nu dus grondig kaduuk. Nog erger: toen de rotsen vielen, waren drie mannen in het gebied aan het werk. Twee van hen zijn gewond, één is ter plekke overleden.

De geologische instabiliteit van het gebied is nu zo groot, dat niemand er mag komen. Het lichaam van de overleden man is met een op afstand bedienbare graafwagen geborgen. En repareren van de spoorlijn is er niet bij. Dat heeft ook weinig zin zolang er een groot risico is dat er nog eens een paar duizend kuub naar beneden komt – misschien wel op een reizigerstrein die over dat fijn gerepareerde spoor zou rijden. Eerst moet de rots boven het spoor onderzocht worden en moeten instabiele delen weer stabiel worden. Meestal doet men dat door de rots op te blazen (don’t try this at home). En om te weten waar het precies instabiel is, moet de geologische situatie een aantal dagen onveranderd zijn. Het huidige weer (regen bij 13 graden, en over een paar dagen zon en 27 graden) helpt daar niet bepaald bij.
Al met al gaat het zeker tot het einde van deze maand duren voordat “de Gotthard” weer open is. Overigens heeft het autoverkeer nergens last van: de Gotthardautobahn ligt aan de andere kant van het dal. Risicospreiding heet dat.

Dat de Gotthard gestremd is, is al vervelend genoeg. Reizigers moeten tussen Flüelen en Göschenen met de bus en zijn tot een uur langer onderweg. Goederen worden naar vermogen omgeleid via Lötschberg,  Brenner of Mont Cenis. Nog vervelender is, dat de politiek er munt uit probeert te slaan. Zo pleit kanton Bern voor een dubbel spoor in de Lötschbergtunnel, en de automafia voor een tweede Gotthardautotunnel. Beide verbindingen zijn nu immers extra druk door het wegvallen van het Gotthardspoor.

Allemaal politiek gekrakeel dat nergens op slaat. Immers: voordat dat dubbel spoor of die tweede tunnel klaar is, is er iets heel anders gereed: de nieuwe Gotthardspoortunnel. 57 kilometer lang, en: je hoeft niet meer langs Gurtnellen. Daarmee is het verkeersprobleem opgelost – wat overblijft zijn de politieke stokpaardjes van de automafia en van kanton Bern.

Advertenties

2 reacties

Opgeslagen onder Bern, Per auto, Politiek, Reizen, Reizen in Zwitserland, Reizen van en naar Zwitserland, Typisch Zwitsers

2 Reacties op “Stenen bewegen de politiek

  1. Inmiddels is bekend geworden dat het instabiele gesteente bij Gurtnellen op maandag 18 juni 2012 tot ontploffing wordt gebracht. Naast de 500 kuub instabiele rots wordt, om de opruimwerkzaamheden veilig te kunnen verrichten, nog 2.000 kuub ander gesteente tot ontploffing gebracht. Als de explosie het gewenste effect heeft gehad en de geologen het “sein veilig” kunnen geven, kunnen de opruimwerkzaamheden beginnen en kan vervolgens de spoorbaan gerepareerd worden.

  2. Informatief verhaal Twan. Dat zullen een paar collega’s van me wel interessant vinden. Ik stuur hen de link naar dit blog even door.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s