Doelloos werken bij de SBB…

Sinds 7:55:08 vanochtend loop ik geheel doelloos op mijn werk rond. En dat komt omdat ik mijn doelen voor dit jaar met mijn chef overeengekomen ben. Verwarrend? Jazeker. Heb ik geen doelen gekregen van mijn chef? Jawel hoor, vier zelfs. Ik weet alleen niet precies meer welke. En sinds ik met de doelen accoord ben gegaan, kan ik ze ook niet meer bekijken.

Wat wil het geval? De SBB heeft in haar oneindige wijsheid een nieuwe Personalbeurteilung ingevoerd. Men vindt het allemaal enorm vooruitstrevend, maar heel eerlijk gezegd lijkt het erg veel op de beoordelingssystemen die al jaren geleden bij ProRail zijn ingevoerd. Het is alleen ineens in het Duits, het Frans en het Italiaans. Maar wel gewoon: doelen overeenkomen, ze SMART formuleren en dan een kriebeltje eronder.

Iedere werknemer weet inmiddels wel wat SMART is. Het bijzondere is, dat het acronym SMART keurig houdbaar is in ten minste vier talen:

S – Specifiek – Spezifisch – Spécifique – Specifico
M – Meetbaar – Messbar – Mesurable – Misurabile
A – Acceptabel – Akzeptiert – Ambitieux – Ambizioso
R – Realistisch – Realistisch – Réaliste – Realistico
T – Tijdgebonden – Terminierbar – Temporellement défini – Temporalmente definito

Het valt wel op dat mijn doelen acceptabel moeten zijn als ik ze in het Duits overeenkom, maar ambitieus moeten zijn als ik dat in het Frans of Italiaans wil doen.

En dat kriebeltje is dus het probleem. Want dat zet je tegenwoordig – nieuw! – via het Webtool. Toen ik daarnet het juiste rondje had aangevinkt en op Fortsetzen klikte, kreeg ik een wat onverwachte melding op mijn beeldscherm:

500 Dispatching Error


Error: -26
Version: 7200
Component: HTTP_ROUTE
Date/Time: Mon Mar 26 07:55:08 2012
Module: http_route.c
Line: 3360
Server: sapep200_EPD_02
Error Tag: {018ae0d5}
Detail: no valid destination server available for ‘!ALL’ rc=14

Een dispatching error bij de spoorwegen, daar zitten we niet bepaald op te wachten. Toch blijkt er in de computercatacomben wat te zijn gebeurd, want ik krijg vrijwel meteen een drietalig mailtje:

(Dies ist ein automatisch generiertes Mail.)
Sehr geehrte/r Marco Betz
Twan Laan hat das Zielvereinbarungsgespräch resp. die vereinbarten Ziele im System bestätigt und die Phase der Zielvereinbarung abgeschlossen.
Freundliche Grüsse
Twan Laan
—————————————–
(Cet e-mail a été généré automatiquement.)
Cher Monsieur/Chère Madame Marco Betz
Twan Laan a confirmé les résultats de l’entretien de convention des objectifs et/ou les objectifs convenus dans le système. La phase de convention des objectifs est désormais terminée.
Avec nos salutations les meilleures
Twan Laan
—————————————–
(Questa è un’e-mail generata automaticamente.)
Gentile signora / Egregio signor Marco Betz
Twan Laan ha confermato nel sistema il colloquio d’intesa sugli obiettivi e gli obiettivi stabiliti e ha concluso la fase d’intesa sugli obiettivi.
Cordiali saluti
Twan Laan
—————————————–

Ik ben wel blij dat er wordt vermeld dat dit mailtje automatisch gegenereerd is. Ik zou me dood schamen als ik niet zou weten of mijn chef een man of een vrouw is, en of hij Duits, Frans of Italiaans spreekt. Je zou verwachten dat ze daarvoor bij het menselijk bronnengeregel een leuke database hebben, maar blijkbaar heeft het Webtool nog niet het acceptabel-ambitieuze doel gekregen om even in die database te loeren.

Als ik vervolgens even in het Webtool wil kijken wat er nu aan de hand is met mijn doelen, word ik als volgt bejegend:

Query ‘Statusüberblick’ ist bereits in anderem Modus geöffnet

Meldungsnr. POWL016

Diagnose

Dieser Fehler kann folgende Ursachen haben:

  • ein weiteres offenes Fenster, in dem diese Abfrage über den Arbeitsvorrat angezeigt wird
  • vorausgehender unerwünschter Programmabbruch

Vorgehen

Um diesen Fehler zu beheben, können Sie eine der folgenden Aktivitäten durchführen:

  • Schließen Sie das andere Fenster, in dem die Abfrage gesperrt ist, und laden Sie den Arbeitsvorrat erneut.
  • Melden Sie sich ab und wieder an.
  • Rufen Sie Transaktion SM12 auf und löschen Sie die gesperrten Abfragen.

Nu wordt het pas echt vervelend. Ik snap best dat ik het andere Fenster niet moet schließen maar moet schliessen (in Zwitserland gebruiken ze geen ß maar blijkbaar heeft de SBB niet de moete genomen de Zwitserse versie van SAP te kopen, of heeft SAP niet de moeite genomen een ß-vrije versie te bakken). Maar het Fenster had zich zelf al geschlossen. Ab- und wieder anmelden helpt geen malle moer. En hoe ik Transaktion SM12 moet aufrufen weet ik ook niet.

Gelukkig belt Annina nog eventjes op: “Lieverd, wat voeren jullie daar in Bern uit?” Annina weet altijd uitstekend bij mijn belevingswereld aan te sluiten. Tja, dat vraag ik mij dus ook af. “Mijn collega is te laat vanwege een locomotiefstoring en nu moet ik het eerste half uur twee klassen koest zien te houden. Wat is dat voor prutswerk?” Heb ik dan toch nog een doel vandaag. Op het internet zie ik vrij snel dat ICE 278 geteisterd wordt door een Lokstörung. En blijkbaar is de Ersatzzug al ergens anders onderweg, want de reizigers worden verzocht de trein van een half uur later te gebruiken, wat het half uur vertraging van Annina’s collega verklaart. En nog heerlijker: ICE 278 is een ICE, dus een product van de DB. Tja, een Duitse trein kan inderdaad wel eens stuk gaan… net zoals een Duits sprekend SAP-systeem niet altijd doet wat je verwacht.

1 reactie

Opgeslagen onder Bureaucratie, of de Strijd om de Paarse Krokodil, Internet, Taal, Typisch Zwitsers, Werk, Zwitserse bureaucratie

Een Reactie op “Doelloos werken bij de SBB…

  1. Stefanie Laan Stoffels

    Voor je baas zijn er blijkbaar wel digitale doelen te stellen waar, natuurlijk mits SMART geformuleerd, nog middels een heleboel verbeteracties, flink aan gewerkt kan worden.
    En tja, de DB heeft natuurlijk weer heel andere doelen te behalen!
    En dat Annina plotseling een dubbel onderwijsdoel gesteld kreeg, is in één woord: smartelijk!

Geef een reactie

