Homosexualiteit te “genezen”?

Hoe is het toch in vredesnaam mogelijk dat een hoge piet van uitgerekend de Joodse kerk op het idee komt een andere bevolkingsgroep zo verschrikkelijk de grond in te trappen. Juist een Jood zou uit de geschiedenis moeten hebben geleerd wat het is, als je wordt gediscrimineerd om je religie of je geaardheid.

Stel je voor, dat de Gay Krant op de voorpagina zou beweren dat “Jood zijn” een ziekte is, die genezen kan worden… de wereld zou te klein zijn (en terecht overigens).

6 reacties

Opgeslagen onder Kerk

6 Reacties op “Homosexualiteit te “genezen”?

  1. Hans

    Ik ben elke dag blij dat ik “ongeneeselijk’ homoseksueel ben:-) Maar even serieus: Toen ik dit in de krant las dacht ik wel “houdt het dan nooit op met die waandenkbeelden over homoseksualiteit? En het houdt denk ik ook nooit op. Het zal steeds weer de kop op steken. Maar de reacties uit de samenleving, ook uit de Joodse Gemeenschap, geven dan wel weer een goed gevoel!

  2. Manuel

    Maar hij had het niet zelf bedacht, het stond in de Tora. Dan moet het toch waar zijn? Want anders klopt zijn geloof niet… of zijn uitleg. En dat is allebei slecht nieuws voor hem. En je gaat in het openbaar niet zeggen dat je er al die tijd naast hebt gezeten. Je bent toch geen mietje!
    Al zou dat voor hem de beste oplossing zijn, want dat schijn je dan weer te kunnen genezen 🙂 . Wat zit hij nou toch moeilijk te doen!

  3. Jan Laan

    Zelfs ik, niet eens homo, word er moe van. Inderdaad: houdt het dan nooit op?
    Jan Laan

  4. Het blijft doodzonde (ook in de clericale zin van het woord) dat aan de top van veel religies mensen staan die geen flauw benul hebben van wat er bij hun gelovigen leeft – laat staan dat ze er naar handelen. Ze geven er blijk van, dat ze te stom zijn om voor de duvel te dansen – laat staan dat ze geschikt zouden zijn als eerste aanspreekpunt op aarde voor hun Opperwezen…

    • erik-jan

      er is heel veel discussie over dit onderwerp, wat ik vaak eigenlijk heel erg mis is de menselijke kant van dit probleem. hebben wij er wel bij stil hoe moeilijk het is als een tiener ontdekt dat hij meer voor jongens voelt dan voor meisjes. het eerste wat ik dan hoor is veroordeling goed bedoelt overigens omdat men denkt dat het gerechtvaardigd is vanuit Gods woord om zo te reageren, maar wel erg naïef. weet dat het zelfmoord of alleen al de gedachte hoog is onder deze jongere. En weet wel dat er ook een geestelijke strijd woedt in de persoon zelf. Verstoten worden uit je kerk, veroordeeld tot de hel enz is niet leuk en maakt een hoop kapot. laten we vooral niet vergeten dat er ook een menselijk drama schuilt achter het homoseksueel zijn, een wereld van eenzaamheid en pijn, vaak in stilte geleden en waar niemand acht op geeft, dan dat deze mensen vies zijn enz. wij vallen wel onder de wet van genade en liefde en niet onder de wet van zonde en oordeel wat overigens aan het volk Israel was gericht, wij heidenen vallen daar niet onder, wij zijn onder de nieuwe wet , de wet van genade en liefde. Natuurlijk God heeft een man en vrouw geschapen om zich voortplanten en tot eer van God. Maar door de zonde zijn ook deze dingen in de wereld gekomen, maar juist daarvoor is Jezus ook aan het kruis gegaan, en straks zal alles vernieuwd worden en zal het weer zijn zoals God had bedoeld.
      maar nogmaals kijk niet naar het probleem homoseksualiteit maar kijk in de bewogenheid van Jezus naar deze mensen.

  5. Ik ben gelovig noch homoseksueel, dus ik voel mij niet zo aangesproken, maar het blijven opmerkelijk uitspraken.

    Sinds enige tijd ben ik erachter dat er in mijn familie een aantal gevallen van autisme zijn (in verschillende vormen). Met die familieleden is het bijzonder lastig communiceren. Zo erg zelfs, dat we met sommigen van hen gebroken hebben. Ik weet niet honderd procent zeker dat zij autisme hebben, want erover praten is geen optie en een diagnose stellen zit er dus niet in. Maar veel van wat ons de afgelopen vijftig jaar is overkomen en aangedaan, valt er prima mee te verklaren. Het heeft ertoe geleid dat wij veel over het onderwerp zijn gaan lezen en wij er veel meer inzicht in hebben gekregen. Algemeen wordt autisme als een stoornis gezien. Dat alleen al helpt ons om er beter mee om te gaan. De verwijten en de woede hebben langzaam aan plaats gemaakt voor acceptatie en mededogen, zonder dat wij overigens nog over ons laten lopen. Ik ben soms nog steeds boos wat mij als niet-autist is aangedaan.

    Die zoektocht heeft ook geleid naar boeken over hersenonderzoek en het opmerkelijke is dat er veel overeenkomsten gevonden worden tussen (extreem) geloven en autisme. In de hersenen zouden verstoringen in hetzelfde gebied te zien zijn. Daarmee heeft bij mij de ergernis en opwinding over het gedrag van die fundamentalisten plaats gemaakt voor verbazing (nog niet voor mededogen). Omdat je een autist niet kunt veroordelen voor zijn stoornis, kun je dat evenmin een extreem gelovige aanrekenen.
    Daarmee is het probleem allerminst uit de wereld en een gemiddelde autist doet minder kwaad dan een opperrabbijn. Deze wetenschap, die vanzelfsprekend door heel veel niet-extreem gelovigen ook zal worden betwijfeld of betwist biedt mij toch een bepaalde vorm van troost, namelijk weten dat er ergens in het brein van de rabbijn dingen gebeuren waar hijzelf geen invloed op heeft. En zijn god ook niet.

Geef een reactie

