Waaw we wanwaws weweesw

Nee, ik ben niet onder een lawine bedolven. In dit land met zoveel chocolade en zoveel gaten (in kazen, in bergen) bleken twee van mijn kiezen zich wel erg goed ingeburgerd te hebben en hadden de vorm van een heuse Emmentaler kaas aangenomen (gelukkig niet van hetzelfde formaat). Gelukkig is onze tandarts een rustige, vriendelijke man die het hoopje zenuwen dat zich vanochtend om zeven uur bij hem meldde, aardig op het gemak wist te stellen.

Een ideale tandarts! Hij begint op veel dagen al om zeven uur, en zo af en toe werkt hij zelfs op zaterdagmorgen. Dat is dus uitstekend te combineren met werk, en bovendien heeft een tandartsbehandeling om 7 uur ’s morgens als groot voordeel dat je er de rest van de dag niet meer zenuwachtig voor bent.

Hij blijkt uitstekend te kunnen verdoven, wat dan wel weer een vrij langdurige uitwerking op mijn spraakvermogen heeft. Mijn collegae maken normaal nooit opmerkingen over mijn Zwitserduits, maar vandaag ben ik het mikpunt van vriendelijke collegiale spot. Overigens hebben de Bernse en Solothurnse dialecten de neiging om een “l” soms tot een bijna Surinaamse “w” te vervormen, dus zo moeilijk is het praten nu ook weer niet – goed Bernduits spreken en veel woorden met een “l” gebruiken! De hele behandeling was volkomen pijnvrij en de Emmentaler gaten in mijn kiezen zijn gevuld.

Wat waarschijnlijk niet pijnloos gaat worden: de rekening. Zwitserse tandarsten staan bekend als de duurste van Europa, de basisziektekostenverzekering dekt geen enkele tandartsbehandeling, en een aanvullende verzekering voor de tandarts is zo mogelijk nog duurder dan de tandarts zelf. Afijn, als het echte pijnpunt op de deurmat is gevallen, zal ik u – hopelijk in duidelijkere taal dan vanochtend – op de hoogte brengen.

6 reacties

Opgeslagen onder Gezondheidszorg, Typisch Zwitsers

6 Reacties op “Waaw we wanwaws weweesw

  1. Stefanie Laan Stoffels

    Het ergste heb je achter de rug. De rekening achteraf is waarschijnlijk lang niet zo erg als de zenuwen vooraf 😦 !

  2. esther

    en hoe is het zo bijna aan het einde van de dag met je spraakvermogen??
    en ik hoop voor je dat de gevreesde rekening toch nog gunstig uitvalt.

  3. Manuel

    Hoe heette die grote tandartsvriend van ons in Gemert ook alweer? Ik vond hem verschrikkelijk, jij had daar minder last van volgens mij. (Wellicht omdat hij mij helemaal lek boorde :-S )

  4. Besser Zahnweh als Heimweh gell

Geef een reactie

