Dubbel paspoort: blijf de politiek wakker houden!

De afgelopen tijd is er veel publiciteit geweest rondom de plannen van minister Donner om het moeilijker te maken om er naast de Nederlandse nationaliteit nog een ander paspoort op na te houden. Met succes: op internet is een petitie tegen Donners plannen inmiddels meer dan 18.500 keer ondertekend. En ook in de Tweede Kamer lijkt zich een meerderheid af te tekenen die het te gek voor woorden vindt dat Nederlanders in het buitenland er geen tweede nationaliteit op na mogen houden. Op de website van de initiatiefnemers zijn nog meer eerste successen te lezen.

Het wetsvoorstel van Donner ligt nu nog bij de Raad van State voor advies. Daarna begint het spel pas echt: dan moet het in de Tweede Kamer besproken worden. Belangrijk, dus, om de Kamerleden goed te doordringen van de vervelende bijeffecten van dit wetsvoorstel. Dat kan bijvoorbeeld door ze een brief te sturen. Voorbeeld nodig? Deze brief heb ik aan de leden van de vaste kamercommissie voor Binnenlandse Zaken gestuurd. Dat zijn:

Gebruik deze brief gerust als voorbeeld – vergeet daarbij niet om de rode tekstgedeelten in te vullen!

3 reacties

Opgeslagen onder Dubbele nationaliteit, Grensperikelen

3 Reacties op “Dubbel paspoort: blijf de politiek wakker houden!

  1. Maurice Koenis

    Beste Twan, hartelijk dank voor dit geweldige initiatief. Ik heb er meteen werk van gemaakt! Hartelijke groeten Maurice Koenis, Rüti ZH.

  2. Maurice Koenis

    Beste Twan,

    21 November j.l. had ik mijn ‘Einbürgerungsgespräch’ (een fluitje van een cent overigens!), thans ligt mijn dossier in Zürich om vervolgens naar Bern te verkassen.
    Het ziet er naar uit dat ik zo rond 1 juni 2012 het Zwitserse staatsburgerschap zal verwerven.
    Het is maar de vraag of de beruchte wet (en dan in volle en omstreden omvang) eerder of juist later dan deze datum in werking zal treden.
    Eerder : dan kan mijn Nederlands paspoort door de versnipperaar.
    Later : dan behoud ik alsnog mijn Nederlanderschap.
    Spannende tijden dus…
    Ik wilde je echter laten weten dat ik niet het egocentrische type ben en in naam van alle Nederlanders in den vreemde vurig hoop dat de wet in zijn geheel door de Tweede Kamer wordt weggestemd.
    Hartelijke groeten uit Züri Oberland!

    Maurice Koenis

Geef een reactie

