Mir hei e Verein

Als u dacht dat drie koren uit Trimbach, Olten en Niedergösgen het afgelopen weekend de enige organisatoren van een concert waren, dan vergist u zich. Het katern “Region” van het Oltner Tagblatt staat vol met recensies van voorstellingen uit het afgelopen weekend:

  • Het Theater Marie heeft Augusta van Richard Dresser opgevoerd in de Theaterstudio Olten
  • Het panfluitenkoor van de panfluitscholen uit Langenthal en Olten gaf een concert in de gereformeerde kerk van Wangen
  • Het muziekgezelschap Hägendorf-Rickenbach gaf haar jaarlijkse concert in de Turnhalle Oberdorf
  • De turnvereniging uit Egerkingen gaf drie keer een optreden met de voorstelling Rund um d’Wäut
  • Het muziekgezelschap uit Starrkirch-Wil gaf een concert met als thema Swiss Travel
  • En ook de muziekvereniging uit Obergösgen presenteerde een muzikale reis door Zwitserland.

En dat was dan nog maar het topje van de ijsberg dat het Oltner Tagblatt wist te halen. Allemaal volle zalen, en we hebben het hier niet over miljoenensteden, maar over plaatsen die  voor Nederlandse maatstaven nauwelijks meer dan dorpen zijn. Olten haalt nog 17.000 inwoners, maar plaatsen als Obergösgen en Starrkirch-Wil komen niet verder dan 1.500 tot 2.500 inwoners. Vanwaar al die activiteiten? Heel simpel: het verenigingsleven. Verenigingen zijn vreselijk Zwitsers. Je kunt eigenlijk niet goed Zwitser zijn als je niet lid bent van een vereniging. De Zwitserse mundart-zanger Mani Matter heeft er zelfs een liedje over geschreven: Me hei e Verein (we hebben een vereniging) en hij beschrijft daarin haarfijn alle complexe nuances van het “erbij” horen. Ik heb ook een poging tot een vertaling gedaan:

Mir hei e Verein, i ghöre derzue
Und d’Lüt säge: Lue dä ghört o derzue
Und mängisch ghören i würklech derzue
Und i sta derzue

We hebben een vereniging, ik hoor daarbij
En de mensen zeggen: kijk, hij hoort er ook bij
En soms hoor ik er werkelijk bij
En ik sta erachter

Und de gsehn i de settig, die ghöre derzue
Und hei doch mit mir im Grund gno nüt z’tue
Und anderi won i doch piess derzue
Ghöre nid derzue

En dan zie ik diegenen, die erbij horen
En met mij eigenlijk niets te maken hebben
En anderen, waar ik toch bij hoor,
Horen er niet bij

Und ou was si mache, die wo derzue
Tüe ghöre, da standen i nid geng derzue
Und mängisch frage mi d’Lüt: Du lue
Ghörsch du da derzue?

En alles wat ze doen, zij die erbij
Horen, da sta ik niet altijd achter
En soms vragen de mensen me: Zeg, kijk,
Hoor jij daarbij?

Und i wirde verläge, sta nümm rächt derzue
Und dänken: O blaset mir doch i d’Schue
Und gibe nume ganz ungärn zue:
Ja i ghöre derzue

En ik word verlegen, sta er niet echt meer achter
En denk: o, laat me toch met rust
En geef nog maar erg ongaarne toe:
Ja, ik hoor erbij

Und de dänken i albe de doch wider: lue
S’ghört dä und dise ja ou no derzue
Und de ghören i doch wider gärn derzue
Und i sta derzue

En dan denk ik toch steeds weer: kijk
Deze of gene hoort er toch ook nog bij
En dan hoor ik er toch weer graag bij
En ik sta erachter.

So ghör i derzue, ghöre glych nid derzue
Und stande derzue, stande glych nid derzue
Bi mängisch stolz und ha mängisch gnue
Und das ghört derzue

Dus hoor ik erbij, hoor tegelijkertijd niet erbij
En sta erachter, sta er tegelijkertijd niet achter
Ben soms trots en heb er soms genoeg van
En dat hoort erbij

Mir hei e Verein, i ghöre derzue
Und d’Lüt säge: Lue dä ghört o derzue
Und mängisch ghören i würklech derzue
Und i sta derzue 

 Eén van de criteria om ingeburgerd te worden als Zwitser is, dat je “goed aangepast bent aan de Zwitserse samenleving”. Ga je op internet zoeken wat daar nou precies onder verstaan wordt, dan vind je als één van de eerste critera: “actief zijn in een vereniging”. Verenigingen horen net zo bij Zwitserland als zakmessen, horloges, chocolade en kaas.

1 reactie

Opgeslagen onder Typisch Zwitsers

Een Reactie op “Mir hei e Verein

  1. Stefanie Laan Stoffels

    Jullie zijn dus niet de enige Zwitserlandbewoners die het ‘druk, druk, druk’ hebben. 😉
    O.a.in de donkere dagen voor Kerstmis loopt die drukte in jullie geval nogal op! 😦

Geef een reactie

