Misverkiezing

Nee, ik ben de tweede “s” niet vergeten. Als u wat over missverkiezingen wilt lezen, kunt u rustig de Blick am Abend openslaan, daar staat vrijwel elke dag wel iets over een huidige of voormalige Miss of Mister Schweiz. Ik ga het echt hebben over misverkiezingen. Deze worden door de Nederlandse BVN georganiseerd. Aan Nederlanders in het buitenland wordt gevraagd: wat mis je nu het meest van Nederland? Als u een kijkje op de betreffende website neemt, stelt u al snel vast dat kroketten, drop, hagelslag, haring, rook- en Hemaworsten, erwtensoep en boerenkool u om de oren vliegen. Liefde gaat nu eenmaal door de maag. Daarnaast veel persoonlijke zaken (familie en vrienden), het Nederlandse verkeer (natuurlijk het fietsen, de fietspaden, maar zelfs het Nederlandse openbaar vervoer wordt gemist), de Hema en de Nederlandse openheid, directheid, eerlijkheid.

Als Nederlander-in-Nederland wekt dat wellicht vertedering op, een glimlach, en her en der misschien het besef dat Nederland toch zo slecht niet is als u altijd had gedacht: zelfs “treinen die op tijd rijden” is iets wat veel Nederlanders blijken te missen als ze Nederland eenmaal verlaten hebben. Als Nederlander-in-Zwitserland denk ik meteen: “mis ik dat nou ook?” Ik ga proberen de belangrijkste thema’s te categoriseren.

Ja, dat mis ik ook!

  • Met stip op nummer één: vla!
  • Rookworst. Elk kanton heeft zijn eigen worstspecialiteiten, allemaal best lekker hoor, maar het is nou eenmaal geen rookworst.
  • Zee en strand. Ik had nooit gedacht dat ik dat ooit zou missen, want ik ben helemaal geen zee- of strandmens. Maar toen we afgelopen april een paar dagen aan zee doorbrachten was de hotelkamer-met-zeezicht toch wel een onverwacht succesnummer.
  • Ondertitels. Niets zo irritant als nagesynchroniseerde films, documentaires of interviews.
  • Het Kruidvat. Meer algemeen: een drogisterij met een normaal prijsniveau. Drogisterijartikelen staan altijd bovenaan onze boodschappenlijst als we in Nederland zijn.
  • Een monarch. Klinkt stom. Maar het is af en toe best fijn om iemand te hebben die vanuit een objectief standpunt alle politieke kleutertjes met hun koppen tegen elkaar kan slaan als ze weer eens krijsend ruzie lopen te maken. Van alle mensen met regerings- of bestuursverantwoordelijkheid in Nederland en Zwitserland is Beatrix, ook dankzij de rol die ze kan spelen, naar mijn mening beslist de wijste en de verstandigste.

Nee, hoezo? Ook in Zwitserland!

  • Kaas. Niet dat ik kaas nou kan missen, ik houd helemaal niet van kaas. Maar kaas kun je in Zwitserland gewoon niet missen.
  • Hagelslag. Niet te koop buiten Nederland? Niks hoor, de Migros verkoopt sinds kort hagelslag van De Ruijter! En dat kan niet anders dan een succes worden. Zwitsers zijn dol op chocolade. Per hoofd van de bevolking wordt per jaar 13 kilo geconsumeerd (Nederland: 5 kilo).
  • Haring. Dat zou je in Zwitserland toch echt moeten missen, nietwaar? Wees gerust. De Nordsee op het centraal station van Zürich verkoopt uitstekende haringen. Je wordt misschien een beetje vreemd aangekeken als je die aan het staartje pakt en zó opeet. Meer niet. Ook paling is gewoon verkrijgbaar.
  • Stamppot en erwtensoep. Boerenkool is hier lastig te krijgen. Maar Annina kookt uitstekende erwtensoep en zalige hutspot. Spliterwten zijn soms wat lastig te krijgen.
  • Drop. De meeste Zwitsers gruwelen van drop. Maar het is in de betere snoepwinkel best te koop. Bäredräkch noemen ze het hier.
  • Albert Heijn. De Migros is een prima alternatief. Ze zouden hier wel eens wat moeten doen aan de ellenlange rijen bij de kassa – Zwitsers zijn veel geduldiger dan Nederlanders en zeker veel geduldiger dan ik.
  • De Nederlandse televisie. We kunnen natuurlijk BVN kijken, en uitzending gemist, en wat betreft de commerciële zenders kan ik u melden dat de Duitse en Zwitserse varianten precies dezelfde pulp aanbieden als de Nederlandse.
  • Op vakantie met de caravan. Als ik Nederlandse caravans al zou missen, kan ik hier een auto huren en de snelweg naar Interlaken nemen.
  • Koffie. Zwitserse koffie is voortreffelijk.
  • Kraanwater. Is ook hier uitstekend drinkbaar en komt vaak gewoon rechtstreeks uit de bergen. Ook het water uit bronnen en fonteinen kun je hier gewoon drinken (tenzij er een bordje bij staat dat het niet kan)
  • Fietsen. Geloof het of niet, Zwitserland is een fietsland. Er zijn hier – weliswaar minder dan in Nederland – zelfs fietspaden en aparte fietsstoplichten en -wegwijzers. Ook is er een lange-afstands-fiets-netwerk dat keurig met bordjes bewegwijzerd is.
  • Nederlands. Wat zou ik missen, met een vrouw die zo voortreffelijk Nederlands praat? En mensen met Nederlands als moedertaal zijn er hier ook voldoende.
  • De weilanden met de koeien. Ze zijn misschien niet zo plat als in Nederland, maar ze zijn er in overvloed.

Missen? Mwah. Je hebt het hier niet. Maar is dat nou zo erg?

  • De nederlandse friet-mèt, kroket en frika(n)del. Als we door een Nederlands stadscentrum lopen wil vooral mijn schoonmoeder beslist iets “uit de muur” eten. Ik doe beleefd mee, maar kan ook prima zonder.
  • Oranjekoorts. Ik was toch al geen voetbalfan. Wat in Nederland wel altijd lollig was: naar de bioscoop tijdens een wedstrijd van het Nederlands Elftal. Optimale rust en beenruimte gegarandeerd! En voordat ik voor oranjehater word versleten: mijn ski-jack en -broek zijn keurig Nederlands-Elftal-oranje. Wel zo praktisch: dan ben ik als ski-brokkenpiloot altijd goed zichtbaar.
  • Het Nederlandse eten. Natuurlijk, geen vla of rookworst. Maar de Zwitserse keuken is voortreffelijk en ook “internationaal” kom je hier prima aan je trekken.

Missen? Ik ben juist blij dat ik er van af ben!

  • Pindakaas. Bah. Pindakaas. Bah, bah, bah, driewerf bah.
  • Het Nederlandse OV. Met excuses aan al mijn Nederlandse ex-collegae bij NS, ProRail, 9292 en inno-V. Als je eenmaal verwend bent met Zwitsers openbaar vervoer, wil je het Nederlandse nooit meer terug.
  • Het hollandse weer. Niet dat het hier nou altijd beter is. Maar als het hier een keer regent of mistig is, stap je op de trein naar Wallis of Ticino en negen van de tien keer zit je dan in de zon. Over de hollandse winters, en met name de mate waarin een paar decimeter sneeuw in staat is de maatschappij volledig te ontregelen, zullen we het maar helemaal niet hebben. Sneeuw in Zwitserland is juist leuk. De ongemakken worden dankzij een uitgekiende sneeuwruimdienst tot een minimum beperkt, en daarna kun je skiën, of gewoon vanachter het treinraampje genieten van een prachtig winterwonderland.
  • De Nederlandse norsheid en onverschilligheid. Het Nederlandse winkel-, horeca- en loketpersoneel heeft hier -de goeden niet te na gesproken- echt een enorme inhaalslag te maken.
  • De Nederlandse belastingdienst. Niet leuk en niet makkelijk.

Buitencategorie

Er zijn dingen waar je niet over “missen” kunt praten. Eerder over “anders”. Belangrijkste voorbeeld: familie en vrienden. Ik zie en spreek de Nederlandse familie en vrienden natuurlijk minder dan voorheen. Maar als je elkaar ziet, is het contact intensiever. En als het echt nodig is, ben je in een nacht van Zwitserland in Nederland. Of andersom natuurlijk: we hebben twee logeerkamers hier, een mailtje of een telefoontje is genoeg om die gereed te maken.

 

4 reacties

Opgeslagen onder Grensperikelen

4 Reacties op “Misverkiezing

  1. Stefanie Laan Stoffels

    De plaats waar je jouw ‘missers’ hebt ingedeeld stelt me helemaal gerust! Hoewel…. ik wist het eigenlijk al wel 😉

  2. Peter Bruin

    Twee dingen die ik hier in Zürich mis, maar dan uit het land waar ik het afgelopen jaar als vreemdeling heb vertoefd (dit is dus een ongeldige inzending voor de misverkiezing): de Franse taal en de heerlijke baguettes van de bakker om de hoek.

  3. Roland Bol

    Wat dat betreft heb ik het in Zweden kennelijk iets beter. Alleen vla is hier inderdaad ook niet te krijgen. En de stroopwafelimporteur die een paar straten verder woonde (en af en toe een doos over de datum had) is er helaas mee opgehouden. Kroketten en bitterballen? – nee dank je.
    In Uppsala (maar niet in heel Zweden) mis ik
    – zee en duinen
    – een goed Indonesisch restaurant (maar de Thai is uitstekend)
    – trams. (Hoewel, het Zweedse woord “trams” betekent gezeur, en dat heb je overal meestal meer dan je lief is.)
    Wel in Zweden:
    – ondertitels
    – kaas, pindakaas, haring, erwtensoep, rookworst, panne(n)koeken, drop, koffie, kraanwater en zo meer
    – fietsen, vooral in Uppsala
    Beter dan Nederland:
    – een monarch die echt op 30 april jarig is.
    – een Albert Heijn (ICA, maar hoort bij de Holding) die alle dagen 8-21 open is. En waar je ook om vijf uur ‘s-middags nog brood kunt kopen.
    – echte “Hollandse” winters. Duh…
    – De Belastingdienst. Als ik niet nog wat rente uit Nederland had, kon ik met een SMS de aangifte ondertekenen.

    • Ha Roland,
      Een goede Indonesiër is hier ook niet te vinden, wel uitstekende chinese restaurants, alhoewel “chinezen” hier wat exclusiever is dan aan het andere uiteinde van de Rijn.
      Trams? Natuurlijk zijn er hier trams. Geen gezeur. Soms wat langzaam (in Bern), soms kopen ze uit eigenwijsheid of arrogantie de verkeerde (Zürich), maar uiteindelijk komen ze er wel uit.
      Als surrogaat voor de monarchenverjaardag viert men hier de geschatte verjaardag van het land (in de oprichtingsakte van 1291 staat “begin augustus” en daar hebben ze dan maar 1 augustus van gemaakt). Wel praktisch: het wijzigt niet bij monarchenwijziging en het is altijd in de zomer. Zwitsers zuinig: het is ook in de schoolvakantie dus de schoolkinderen hebben pech.
      De belastingdienst hier is niet makkelijk (want elke gemeente heeft zijn eigen belasting) maar wel leuk (vooral vanwege de voor Zweeds-Nederlandse begrippen aangename tarieven).

Geef een reactie

