Handtekeningen voor emancipatie-referendum katholieke kerk Basel

In de katholieke kerken van Basel-Land en Basel-Stadt is een initiatief-comité opgericht dat een referendum wil houden om emancipatie in het priesterambt af te dwingen. In het bijzonder moet het priesterambt toegankelijk worden onafhankelijk van je geslacht of je burgerlijke staat. Om het referendum te kunnen houden, moeten er in Basel-Stadt minstens 700 handtekeningen worden opgehaald en in Basel-Land minstens 1.000. En op de website van de initiatiefnemers staat te lezen dat dat hoogstwaarschijnlijk gelukt is. In Basel-Stadt staat de teller op 801 en in Basel-Land op 1.328 stuks. Weliswaar zijn dat grotendeels unbeglaubigte handtekeningen – dat wil zeggen dat de handtekeningen nog niet zijn gecontroleerd (juistheid, dubbeltellingen). Maar in de praktijk loopt dat wel los. Zwitsers zijn serieus in dat soort dingen, en bovendien betekent frauderen met deze handtekeningen dat je verkiezingsfraude pleegt, en dat is ontzettend strafbaar. Bovendien mag er tot 31 december 2011 doorgegaan worden met het verzamelen van handtekeningen.

Wanneer het referendum dan daadwerkelijk gaat worden gehouden, is een andere vraag. Zwitserland kennende, kan dat nog wel even duren. Men neemt hier de tijd voor dingen. Weliswaar beschikt Zwitserland niet over de eeuwigheid waar het Vaticaan over beweert te beschikken, maar met zo’n grote uurwerkenindustrie kun je gerust stellen dat men hier “tijd zat” heeft.

3 reacties

Opgeslagen onder Democratie, Kerk, Typisch Zwitsers

3 Reacties op “Handtekeningen voor emancipatie-referendum katholieke kerk Basel

  1. Stefanie Laan Stoffels

    Ha!! Mag ik ook tekenen? 🙂 🙂
    Ook ik heb intussen ‘tijd zat’, al bezit ik slechts een horloge van de HEMA 😉

  2. Jan Laan

    Ik moest onwillekeurig denken aan jouw afstudeerscriptie: Spelen met Oneindig (oneindig w.b. tijd). Maar wat dat ermee te maken heeft is me een raadsel, net als die scriptie van toen.
    Jepa, die toch weer nieuwsgierig is naar de afloop van een dergelijk referendum. Ik vraag me af: zal het zolang duren, dat ik het nog mee mag maken?

  3. Pingback: Parochie-initiatief in Zwitserland: is “ongehoorzaamheid” de standaard? | Zwitserlaan

Geef een reactie

