Te laat, en hoe!

Heb je het over Zwitserland, dan heb je het over “op tijd”. Dat geldt in het bijzonder voor ’s lands spoorwegen. Maar ook hier gaat het wel eens grondig mis. En hoe. Afgelopen woensdag probeerde ik met de trein van 17:04 naar huis te komen… lees en huiver!

Om 17.04 uur was er nog niets aan de hand. Intercity 982 vertrekt, met mij erin, vol goede moed uit Bern. Nächster Halt: Olten deelt de automatische omroep mede. Nadat we Wankdorf zijn gepasseerd gaan we bij Löchligut de snelle lijn naar Olten op en duiken even later de 6,3 kilometer lange Grauholztunnel in. De trein verhoogt zijn snelheid tot de gebruikelijke 200 kilometer per uur – en gaat even voor de uitgang van de tunnel ineens genadeloos in de remmen. En toen stonden we stil.

Gelukkig komt er al snel een omroepbericht. De conducteur laat merken dat hij zijn talen beheerst, want het bericht komt in Duits, Frans en Engels. Zijn Frans rammelt wel een beetje, maar hij doet zijn best dus wir wollen ja nicht meckern. Het omroepbericht komt erop neer dat we stil staan en nog niet weten wat er precies aan de hand is – maar dat men ons op de hoogte gaat houden.

Inmiddels doordringt een penetrante stank ons rijtuig. De SBB heeft geïnvesteerd in goedkope remblokjes, die – zo hadden we daarnet vastgesteld – prima remmen, maar wel enorm stinken. Gelukkig, daar komt weer een omroepbericht: de conducteur legt uit dat onze trein hard heeft moeten remmen en dat dat de stank in sommige rijtuigen veroorzaakt. Natuurlijk krijgen we excuses voor het ongemak.

Even later zet de trein zich weer in beweging. We komen de tunnel uit en gaan bij Äspli rechtsaf. Dat is gek, we zouden eigenlijk rechtdoor moeten gaan, de snelle lijn over. Nu rijden we over de langzame lijn. Mooi, maar zo ben je wel veel  later in Olten en dat is weer niet mooi. Alweer een omroepbericht: we zijn gestopt omdat er iets mis was met de locomotief. Het euvel is verholpen, maar we mogen de snelle lijn niet op met deze loc. Wel de langzame, dus. Vanwege het stilstaan en het omrijden gaat de vertraging zo’n 20-25 minuten bedragen. Over aansluitingen in Olten zullen we z.s.m. geïnformeerd worden.

Zo rijden we eventjes rustig door een onderhoudend landschap. De langzame lijn is langzaam, maar het uitzicht wordt veel minder belemmerd door geluidswanden en tunnels. Elk nadeel “hep” z’n voordeel immers.

Vlak voor Burgdorf (dik 20 km van Bern af) komen we weer stil te staan. Alweer een omroepbericht: er is nog steeds wat mis met de locomotief, men is er mee bezig. Graag nog wat geduld en vooral de trein niet verlaten alstublieft. We blijven nu langer staan en het omroepbericht valt in herhalingen. In het engels volgt zelfs de opmerking Please bear with us. Het is dus goed mis. Dan gaan we weer rijden – achteruit! Even denk ik dat we naar een zijperron van station Burgdorf gerangeerd gaan worden om op de volgende trein over te kunnen stappen, maar we maken steeds meer vaart. Onze conducteur blijkt rots in de branding, want er is alweer een omroepbericht. Het euvel is gevonden: de locomotief kan nog maar één kant op rijden. Helaas is dat de verkeerde kant: richting Bern. In Bern kunnen we auf bestehenden Verbindungen ausweichen. Als goedmakertje voor de vertraging komt het personeel door de trein om tegoedbonnen uit te delen, die we kunnen gebruiken voor een volgende treinreis of om iets van de minibar of in het restaurant te kopen. In Bern zullen op het perron collegae met een geel vest klaar staan om mensen die een internationale aansluiting of een vlucht gemist hebben of dreigen te missen, verder te helpen. Op onze tegoedbon staat het nummer van de trein gestempeld, als u naar aanleiding van het voorval contact met de klantenservice wilt opnemen, vermeld dan treinnummer 982, de klantenservice is op de hoogte van hetgeen is voorgevallen. Welaan, we kunnen niet klagen dat we slecht geïnformeerd zijn.

Inderdaad komt even later de conductrice langs, bonnetjes uitdelend, excuses prevelend en her en der nog wat aansluitingen opzoekend voor reizigers.

Weer terug in Bern blijkt onze vertraging dermate ingewikkeld dat zelfs de automatische omroep er geen raad meer mee weet. Er wordt dus met de hand omgeroepen: we zijn weer in Bern, de volgende treinen naar Olten gaan om 18:34 van spoor 6, om 18:36 van spoor 10, en om te voorkomen dat de treinen te vol zijn (er moeten nu immers reizigers voor 3 treinen in 2 treinen – een probleem dat NS met de wetten van meten en persen zou hebben opgelost), zal er vanaf spoor 5 ook nog een extra trein naar Olten en Basel vertrekken. Er gaan veel makke schapen in een hok: vrijwel alle reizigers vinden een zitplaatsje in de trein van 18:34. Als we wegrijden zien we dat in de extra trein ongeveer 40 mensen zijn ingestapt.

De trein van 18:34 doet het stukken beter dan die van 17:04 en zo kan ik om 19:02 dan toch nog voet op Oltense bodem zetten.

Advertenties

3 reacties

Opgeslagen onder Reizen, Reizen in Zwitserland

3 Reacties op “Te laat, en hoe!

  1. Manuel Laan

    Dat treinreizen ook in Zwitserland zo spannend kan zijn, dat wist ik niet. 🙂

  2. Willem-Jan

    Bij mijn weten is de Grauholztunnel tot 160km/h beperkt, pas erna versnel je naar 200. Zoals je het beschrijft doet het me in eerste instantie denken aan een uitgevallen ETCS installatie. Daar meldt de lok zich voor aan in de Grauholztunnel. Gaat dat niet goed, dan inderdaad vol in de remmen en over de oude lijn.
    Dat het daarna nog steeds niet goed werkt is misschien het gevolg van het feit dat ook de klassieke beveiligingsinstallatie niet meer normaal reageert. Je had de trein uit Interlaken of Brig ofzo, dus die heeft kopgemaakt in Bern. Foutje bij de invoer?

  3. Stefanie

    Dit kàn niet ècht gebeurd zijn. Je moet het gedroomd hebben! 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s