Ä suberi Schwiiz – zäme geits! (2)

Nog maar even verder over de opgeruimd-staat-netjes-mentaliteit van Zwitserland.

Zwitsers houden van schoon. Als ik Zwitserland binnenkom vanuit het buitenland, heb ik altijd de neiging om even mijn voeten te vegen, zo schoon is het hier. Dan zou je denken: dat is een proper volkje, dat altijd netjes de eigen rommel opruimt. En dat valt dan toch weer tegen. Ook (zelfs?) de Zwitser moet worden aangespoord om zijn rotzooi op te ruimen. Gelukkig word je er altijd en overal op gewezen.

Capito?!

Capito?!

De stad Olten, bijvoorbeeld, heeft een reclamecampagne met straatveger “Gianni Napoli”, die op affiches de passerende Oltenaar met “Hei! Muesch du wärfe in Kübel alti Schachtla! Capito?!” vermaant de lege pizzadoos netjes in de Kübel (de meeste Zwitsers zouden Chübel zeggen, maar het uitspreken van een ch is alleen voor Zwitsers en Nederlanders weggelegd) te gooien. Hij heeft zelfs een eigen profiel op Facebook. Zoek op Gianni Napoli Olten, en je vindt ‘m.

Ein Griff zum Besen

Ein Griff zum Besen

Maar niet alleen in het openbaar word je tot opgeruimdheid aangezet. Vandaag stelde ik vast dat mijn werkgever ons ook in de privésfeer aanspoort, onze zooi achter onze r**t (letterlijk, in dit geval) op te ruimen. Netjes op rijm, dat weer wel.

5 reacties

Opgeslagen onder Typisch Zwitsers

5 Reacties op “Ä suberi Schwiiz – zäme geits! (2)

  1. Jeroen Hendrix

    We zullen in bad gaan voor we in de trein stappen.

    • Kijkkijk, die reclamecampagnes werken dus!
      Jullie mogen trouwens ook gerust hier in Olten in bad hoor (doe alleen de deur van de badkamer dicht. Eén van onze katten heeft ook al Zwitserse trekjes en schept er een enorm genoegen in, over het smalste randje van een met water gevuld bad te manoeuvreren. Hij is er nog niet ingevallen, maar…)

  2. Stefanie Laan Stoffels

    Die ‘grif zum Besen’ vind ik wel leuk! Wij kennen hier een vergelijkbare spreuk: -Ortnung muss es sein im Leben, scheiss ins Loch und nicht daneben-. Hoewel Nederland altijd de naam heeft / had -schoon- te zijn, ken ik geen vergelijkbare spreuk in mijn moedertaal. (Die zou ik dan waarschijnlijk wèl zonder eventuele fouten kunnen noteren!)

  3. Manuel

    En ik maar denken dat de Zwitsers van zichzelf zo schoon en opgeruimd zijn…
    Oh ja, ter aanvulling op het bericht van ons moeder toch nog een pleespreuk omtrent reinheid: “Sta in het leven niet aan de kant. Ook hier in het midden en niet op de rand.”
    (En Freek de Jonge zei ooit heel relativerend: “Al is de sluitspier nog zo strak, in iedere broek zit wel wat …” Oh nee, we moesten het juist netjes houden 🙂 )

  4. Pingback: Ä suberi Schwiiz – zäme geits! (2) | Zwitserlaan « zwitserland

Geef een reactie

